Projektowanie i optymalizacja propozycji wartości
w tym: mapowanie profilu klienta
Trafność, pewność i efektywność podejmowanych działań jest zależna od stopnia sprecyzowania celu, czyli określenia jaka konkretnie wartość ma powstać dzięki podjętym decyzjom i krokom. Produkt lub usługa dostarcza wartości, które pozwalają na uzyskanie określonych korzyści przez odbiorcę tej wartości lub likwidują przeszkody, które stoją na drodze realizacji tych potrzeb.
DLACZEGO?
Propozycja wartości zawiera w sobie zestaw korzyści odpowiadających na potrzeby i bolączki odbiorców. Propozycja wartości jest wynikiem realizacji wspomnianej misji firmy, czyli odpowiedzią na pytanie, dlaczego przedsiębiorstwo istnieje. Propozycja wartości jest centralnym punktem modelu biznesowego. Wszystkie procesy w firmie są optymalizowane pod kątem dostarczenia tej właśnie wartości. Im lepiej propozycja wartości odpowiada na rzeczywiste potrzeby odbiorcy, tym łatwiej jest określić wartość dodaną, jaka ma powstać na każdym etapie funkcjonowania organizacji.
JAK?
Punktem wyjścia do projektowania wartości jest dokładne zbadanie potrzeb odbiorcy, czyli korzyści jakie chce osiągnąć przez własną aktywność i zbadanie co odbiorcy przeszkadza w uzyskaniu tych korzyści. Zdobyta w ten sposób wiedza pozwala na wsparcie odbiorcy za pomocą dostarczanej wartości (produktów i usług) w tym, aby mógł sprawnie i skutecznie, bez przeszkód osiągać swoje korzyści. Przy pomocy narzędzi takich jak Value Proposition Canvas, szablonów wspierających budowanie Person, badań, wywiadów z klientami oraz odpowiednio dobranych metod pracy kreatywnej, wspieramy w budowaniu profilu grupy docelowej oraz projektowaniu propozycji wartości. Pomagamy również w optymalizacji istniejącej propozycji wartości , aby była jak najbardziej spójna z potrzebami klientów.
WYNIK
Pierwszym efektem tych działań jest potwierdzona faktami charakterystyka grupy lub grup docelowych klientów, opis wyodrębnionych person interesariuszy, korzystających bezpośrednio z zestawu wartości lub mających wpływ na jego wybór. Drugim efektem, będącym podstawą modelu biznesowego każdej organizacji jest spójna propozycja wartości, będąca zestawem produktów i usług odpowiadających na zbadane wcześniej potrzeby. Właściwe zaprojektowanie propozycji wartości, obejmujących produkty i usługi zaspokajające potrzeby odbiorców jest kluczowe dla organizacji. Od tego zależy, czy przygotowany zestaw wartości znajdzie uznanie w oczach odbiorców tak, że będą oni z tych wartości faktycznie korzystać i płacić za oferowane produkty i usługi . Wartość, która precyzyjnie odpowiada na potrzeby odbiorcy pozwala na taką organizację pracy wzdłuż strumienia wartości (pełnego cyklu, w trakcie którego powstają produkty i usługi), aby móc zmaksymalizować wykorzystanie potencjału organizacji. Wiedza na temat tego, co ma zawierać budowana wartość przekazywana odbiorcy w każdym punkcie styku pozwala spojrzeć na wszystkie procesy pod kątem możliwości eliminacji marnotrawstw w poszczególnych obszarach, które składają się na potencjał organizacji.