Badanie zwinności adaptacyjnej zespołu

Badanie Zwinności Adaptacyjnej zespołu

DLA KOGO JEST BADANIE?

  • Liderzy
  • Zespoły
  • Pracownicy z wysokim potencjałem kluczowi dla organizacji (talenty)
  • Sukcesorzy
  • Zespoły projektowe

SPOSÓB REALIZACJI BADANIA:

  • od 4 do 6 godzin pracy warsztatowej zespołu
  • stacjonarnie lub on-line
  • sesja informacji zwrotnej po badaniu dla działu HR, menedżera oraz uczestników

W JAKIEJ SYTUACJI WARTO ZBADAĆ ZWINNOŚĆ ADAPTACYJNĄ ZESPOŁU?

  • Budujesz nowy zespół (również zespół projektowy) lub rekrutujesz uczestników do programu rozwojowego (np. talentów, sukcesorów, liderów) i poszukujesz osób otwartych na zmiany i nowe wyzwania, potrafiących generować innowacyjne rozwiązania i skutecznie je wdrażać w organizacji;
  • Chcesz przygotować zespół do nowych wyzwań: zidentyfikować potencjał i blokery rozwojowe, stworzyć skuteczny plan wzmocnienia kluczowych kompetencji budujących skuteczność zespołu w zmieniającej się rzeczywistości biznesowej VUCA
  • Potrzebujesz zbudować zespół potrafiący samodzielnie rozwiązywać problemy i generować rozwiązania dostarczające rzeczywistą wartość klientowi oraz organizacji
  • Chcesz dostarczyć zespołowi doświadczenie budujące samoświadomość potencjału, poszerzające perspektywę oraz zmieniające mindset, budujące motywację i zaangażowanie do poszukiwania nowych metod działania  

CZYM JEST ZWINNOŚĆ ADAPTACYJNA?

Zwinność adaptacyjna umożliwia szybką i adekwatną reakcję na zmianę sytuacji biznesowej, w taki sposób, aby zidentyfikować szanse i możliwości oraz podjąć działania rozwojowe dla organizacji, zgodne ze strategią firmy.

Na zdolność adaptacyjną składa się pięć kluczowych kompetencji:

1. Myślenie systemowe;
2. Dynamizm relacji;
3. Kreatywność i innowacyjność;
4. Skuteczność realizacyjna;
5. Gotowość do uczenia się.

Każda z wymienionych kompetencji zawiera zestaw określonych umiejętności i postaw, które odpowiadają za zwinny adaptacyjnie styl menedżerów, pracowników i całych zespołów.

NA CZYM POLEGA BADANIE ZWINNOŚCI ADAPTACYJNEJ ZESPOŁU?

  • Badanie zwinności adaptacyjnej zespołu bazuje na synergii dwóch metod: development center oraz design thinking
  • Przed uczestnikami badania zostaje postawione wyzwanie (problem do rozwiązania), dla którego będą generować rozwiązania z zastosowaniem metody design thinking
  • Proces generowania rozwiązań moderuje facylitator, który udziela instrukcji i czuwa nad przestrzeganiem zasad
  • Uczestników obserwuje zespół asesorów, których zadaniem jest ocena poziomu poszczególnych kompetencji zwinności adaptacyjnej u uczestników (identyfikacja mocnych stron oraz obszarów do rozwoju) podczas pracy z wyzwaniem
  • Zastosowanie metody design thinking w procesie badania zwinności adaptacyjnej umożliwia stworzenie warunków pracy, pozwalających uczestnikom na zaprezentowanie każdej z kompetencji zwinności adaptacyjnej i jej rzetelny pomiar przez asesorów
  • Po zakończeniu badania każdy uczestnik otrzymuje raport z indywidualnymi wynikami oraz rekomendacjami i wskazówkami rozwojowymi, raport zostaje przekazany podczas spotkania z asesorem, którego celem jest omówienie wyników i przygotowanie uczestnika do dalszego doskonalenia zwinności adaptacyjnej na co dzień
  • Po zakończeniu badania również menedżer oraz dział HR otrzymuje raporty uczestników oraz raport zespołowy, w którym zawarta jest charakterystyka pracy zespołu podczas badania, ze wskazaniem mocnych stron oraz obszarów do wzmocnienia i rekomendacjami rozwojowymi: jak budować zwinność adaptacyjną zespołu na co dzień?

W OPARCIU O MODEL ZWINNOŚCI ADAPTACYJNEJ I SCENARIUSZ USTALONY Z KLIENTEM PROWADZIMY REALIZUJEMY RÓWNIEŻ TRADYCYJNE BADANIA ASSESSMENT I DEVELOPMENT CENTER NA STANOWISKA ZARZĄDCZE, LIDERSKIE I PRACOWNIKÓW ZESPOŁÓW

zwinność adaptacyjna - model

 
1. Myślenie systemowe
Myślenie systemowe i modelowanie systemowe pozwala zrozumieć złożoność elementów i powiązań wewnątrz organizacji (ludzi, procesów, zasobów) oraz sprawdzić czy mechanizm, który te elementny tworzą, generuje założoną wartość i prowadzi organizację do celu. Czy wszystkie elementy połączone są ze sobą w sposób optymalny, gwarantujący efekt synergii? Czy elementy systemu organizacji działają na siebie wzmacniająco, czy się wzajemnie równoważą – czy to dobrze, czy źle? Czy należałoby coś zmienić, a może usprawnić?
Jakie decyzje i działania możemy podjąć po stworzeniu modelu obszaru organizacji, który nas interesuje? Jakie dostrzegamy szanse i zagrożenia dla organizacji funkcjonującej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu?
2. Dynamizm relacji
Dynamizm relacji odnosi się do sposobu budowania relacji międzyludzkich w różnych sytuacjach biznesowych. Czy wiesz jakie działania kształtują pozytywne stosunki z innymi ludźmi i wspierają osiąganie celów i rozwój zespołu? Z czego wynika, że jedni są inicjatorami takich relacji, a inni pozostają bierni, bez wpływu na otoczenie? Jak wykorzystać potencjał jednych i drugich do budowania relacji z otoczeniem biznesowym? Jak zidentyfikować w zespole rzeczywiste źródło konfliktów i negatywnych emocji? W jaki sposób dbasz o to, aby otoczenie angażowało się w pozytywne zmiany i wspierało adaptację do nowych realiów działania?
3. Kreatywność i innowacyjność
Koncentracja na poszukiwaniu rozwiązań i odwaga w generowaniu pomysłów wykraczających poza znany schemat działania, to w dzisiejszych realiach jeden z kluczowych elementów budowania silnej pozycji na rynku. Umożliwia bowiem nie tylko wyjście z sytuacji kryzysowych, ale przede wszystkim dalszy rozwój organizacji. Warto przyjrzeć się, w jaki sposób zespół tworzy warunki do generowania pomysłów, jak reaguje na rozwiązania “out of the box”. Czy wiesz, jaki styl poszukiwania rozwiązań jest w zespole dominujący i jaki ma to wpływ na jakość finalnych rozwiązań?
4. Skuteczność realizacyjna
Od czego zależy skuteczność podejmowanych działań? Dlaczego niektórzy osiągają oczekiwane rezultaty pomimo pojawiających się trudności, a inni nawet w bardziej sprzyjających warunkach nie są skuteczni? Kto w zespole bierze na siebie odpowiedzialność i co powoduje, że nie każdy jest gotowy ją wziąć? Czy wiesz, co wspiera skuteczność zespołu, a co ją blokuje?
5. Gotowość do uczenia się
Świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia się jest kluczowym warunkiem zwinnej adaptacji w świecie dynamicznych zmian. Badając tą kompetencję szukamy odpowiedzi na pytania: Jaki jest dominujący sposób uczenia się w zespole? Po czym poznać, że zespół ciągle się doskonali? Co wspiera gotowość do uczenia się w zespole, a co ją blokuje? Co dla organizacji oznacza zespół uczący się, a jakie są konsekwencje braku gotowości do doskonalenia?