MAPA KOMPETENCJI



Poszczególne role w organizacji wymagają adekwatnego poziomu kompetencji



DLACZEGO?

Mapa wskazuje cele kompetencyjne dla zespołów i osób w tych zespołach, uzupełniona jest o odpowiednie wskaźniki pozwalające ocenić poziom kompetencji i śledzić postęp w podnoszeniu tego poziomu. Mapy kompetencji stanowią jawne i praktyczne narzędzie wspierające ciągły rozwój i dostosowywanie kompetencji do zachodzących zmian.

JAK?

Punktem wyjścia do budowy mapy kompetencji jest zestawienie funkcji, odpowiedzialności i ról występujących w organizacji, z uwzględnieniem miejsca w strukturze organizacyjnej. Następnie powstaje skala ocen (zalecamy 5-stopniową), która posłuży jako wskaźnik poziomu i postępów w doskonaleniu kompetencji. Narzędziem do wizualizacji poziomu kompetencji, pozwalającym na ustalenie celów rozwojowych każdej osoby w organizacji są matryce kompetencji, na których widoczne są kluczowe kompetencje dla ról, które realizuje dana osoba, wskaźnik obecnego poziomu oraz wskaźnik docelowy, jako cel rozwojowy. Obok kompetencji indywidualnych matryca może zawierać również kompetencje zespołowe opisane podobnymi lub niezależnymi wskaźnikami dla zespołu. Obecny i docelowy poziom kompetencji ustalany jest przez osobę, która będzie realizowała swój cel rozwojowy podczas spotkań z liderem. Wzrost poziomu kompetencji powinien mieć odzwierciedlenie w faktach – rozwiązaniem które wspiera rozwój kompetencji na podstawie faktów może być również OKR.
WYNIK

W wyniku pracy, związanej z mapowaniem kompetencji powstaje mapa kompetencji, przygotowana z podziałem na funkcje, odpowiedzialności i role, matryce kompetencji dla zespołów i indywidualne oraz plany rozwoju dla zespołów i poszczególnych osób, wynikające z rzeczywistych potrzeb w związku z pełnionymi rolami.