Agile marketing

Agile Marketing – zwinna transformacja

Agile Marketing – efektywny, skuteczny, ciągle doskonalony proces prowadzenia działań marketingowych

Proces Agile Marketing porządkuje, usprawnia i przyspiesza pracę Zespołów Marketingowych podczas planowania, organizacji i realizacji działań marketingowych. Wdrożenie zwinnych praktyk do działań marketingowych wiąże się z przyjęciem sposobu myślenia, które w pełni opisuje model zwinności adaptacyjnej. Podstawy Agile Marketingu zawarte są w Agile Marketing Manifesto. Proces Agile Marketing korzysta z tzw. „zwinnych” i „szczupłych” (ang. agile i lean) metod, usprawniających zarządzanie projektami oraz wspierających optymalizację i doskonalenie procesów.

NA JAKIE POTRZEBY ODPOWIADA PROGRAM?

Większość zespołów marketingowych działających w tradycyjny sposób czuje się przytłoczonych ilością zadań i często ma problem z powiązaniem swoich działań z konkretnymi celami biznesowymi. Te ograniczenia stanowią przeszkodę w podejmowaniu się przez marketing realizacji nowych projektów, w odpowiedzi na sytuację rynkową. Działania planowane są na długie okresy, korekta planów następuje zbyt rzadko. Reakcje na zmiany na rynku bywają opóźnione lub są nieadekwatne. Duża ilość budżetów przepalana jest na podejmowanie nieskutecznych, z punktu widzenia biznesu, działań. Osoby realizujące działania marketingowe w warunkach długotrwałego stresu, co w dużym stopniu zawęża perspektywę, spowalnia reakcje, obniża sprawność działania i może prowadzić do szybkiego wypalenia zawodowego.

JAK?

Wprowadzenie ramy Agile Marketing bez wątpienia wiąże się ze zmianą, którą można zaliczyć do grupy zwinnych transformacji. Jak każda zmiana, również ta wymaga wysiłku i zwiększonego zaangażowania na etapie przygotowania i wprowadzania zmian. Alternatywą jest łatwiejsza i wydawałoby się mniej ryzykowna ścieżka, polegająca na pozostawieniu wszystkiego tak jak było, utrzymaniu status quo i powielaniu starych „sprawdzonych” sposób działania. Jednak rzeczywistość organizacji i rynku nieustannie się zmienia. W większości branż zmiany te są coraz bardziej dynamiczne, więc tzw. dług technologiczny (lub dług innowacji) rośnie tym bardziej im dłużej polegamy na starych metodach i technologiach. Tak więc zaniechanie zmian jest łatwe, choć zgubne, a podjęcie się zmian jest właściwe i korzystne, choć wymaga zwiększonego wysiłku i poświęcenia czasu. Jako Creotab pomagamy organizacjom i zespołom marketingowym w skutecznej zmianie procesu planowania, prowadzenia i doskonalenia działań marketingowych, tak aby można było go nazwać zwinnym i szczupłym oraz stwierdzić, że działania marketingowe są adekwatne do rzeczywistych potrzeb, są szybkie i efektywne. Zmianę pod hasłem Agile Marketing zaczynamy od warsztatu, w trakcie którego uczestnicy przechodzą modelowo przez pełen kwartalny proces Agile marketing (warsztat składa się z krótkiego wprowadzenia do ramy procesu oraz z praktycznej realizacji scenariusza warsztatu przez zespół). Po zakończonym warsztacie przystępujemy do wprowadzania struktury Agile Marketing w działania zespołu marketingowego. Proces wprowadzania i utrwalania zwinnych metod przebiega w ciągu ośmiu etapów (sprintów). Cały program trwa trzy miesiące i zakończony jest kwartalnym przeglądem, przygotowującym do działań w kolejnym kwartale.

WYNIK

Wynikiem, jest wprowadzona z sukcesem skuteczna rama do zwinnego planowania, prowadzenia i doskonalenia działań marketingowych, dzięki czemu organizacje potrzebują mniej czasu na realizację programów i bieżących zadań marketingowych, angażując w tym celu mniejsze środki. Marketerzy są w stanie wprowadzać szybkie zmiany działań, w reakcji na zmiany na rynku i informację zwrotną, uzyskiwaną podczas testów i innych działań. Według badań prowadzonych wśród firm, projekty prowadzone w strukturze Agile osiągają wyznaczone cele dwukrotnie częściej niż projekty prowadzone w tradycyjny sposób (badanie Standish Chaos Report ). Po wprowadzeniu zwinnych praktyk do działań marketingowych, pomysły, kampanie, produkty wdrażane są szybciej – potwierdziło to ponad 93% dyrektorów marketingu w badaniu realizowanym przez  CMG Partners . Wzrasta odsetek projektów ukończonych na czas. Jak to się dzieje? Zwinni marketerzy robią właściwe rzeczy, we właściwym czasie, mają większą kontrolę nad efektami działań, potrafią pozyskiwać odpowiednie dane i odpowiednio je wykorzystać. Dostarczają to, czego oczekuje klient, zapewniając wysoką jakość i uzyskując wysoki zwrot z inwestycji w działania marketingowe (ROI). Osoby w zwinnych zespołach marketingowych są bardziej zadowolone, zaangażowane, produktywne, kreatywne i lojalne.