Badanie stylu zachowań wg Extended Disc
DLA KOGO JEST BADANIE?
- Pracownicy indywidualni
- Zespoły
- Kadra menedżerska
- Sukcesorzy
- Talenty
SPOSÓB REALIZACJI BADANIA:
- kwestionariusz on-line
- indywidualna sesja informacji zwrotnej dla uczestnika podsumowująca wyniki badania
- konsultacja wyników badania dla HR
REKOMENDOWANE DZIAŁANIA PO BADANIU:
- Warsztat dla zespołów: komunikacja i współpraca w zróżnicowanym zespole
- Warsztat dla menedżerów: zarządzanie zróżnicowanym zespołem dla liderów
W JAKIEJ SYTUACJI WARTO ZREALIZOWAĆ BADANIE?
- Trudności ze współpracą w zespole / między zespołami, konflikty interpersonalne, napięta atmosfera.
- Potrzeba wzmocnienia skuteczności współpracy i komunikacji w zespole.
- Integracja i wzajemne poznanie zasobów nowego zespołu.
- Przygotowanie do nowej roli: lidera – menedżera.
- Wsparcie rozwoju osobistego kluczowych pracowników / menedżerów.
- Jako wsparcie procesu coachingowego, czy mentoringowego.
- Budowanie samoświadomości oraz identyfikacja potrzeb uczestników programu rozwojowego (np. dla talentów, czy kadry menedżerskiej).
JAKIE KORZYŚCI PRZYNOSI UDZIAŁ W BADANIU DLA ORGANIZACJI?
- Menedżerowie oraz dział HR otrzymują informację o stylach funkcjonowania pracowników, korzyściach oraz ryzykach wynikających z takiej różnorodności stylów w zespole/ organizacji oraz praktyczne wskazówki, jak wspierać pracowników, które kompetencje rozwijać i jak budować synergię bazując na różnorodności
- Większa elastyczność i adaptacja sposobu działania pracowników do sytuacji
- większa skuteczność komunikacji i skrócenie czasu rozwiazywania problemu
- Większa tolerancja i zrozumienie dla odmiennego stylu działania, mniej przestrzeni na potencjalny konflikt
JAKIE KORZYŚCI PRZYNOSI UDZIAŁ W BADANIU UCZESTNIKOM?
- Budowanie samoświadomości – lepszego rozumienie siebie: dlaczego tak się zachowuję i jak wpływam na innych?
- Określenie indywidualnych mocnych stron i obszarów, które warto wzmacniać, aby skuteczniej współpracować w zespole;
- Identyfikowanie stylów zachowań współpracowników, lepsze rozumienie ich potrzeb oraz oczekiwań dot. współpracy
- Rozwój skutecznych strategii interpersonalnych wspierających realizację celów i budowanie pozytywnych relacji
CO TO JEST MODEL DISC?
Model DISC to czterostrefowy model ludzkich zachowań bazujący na teorii osobowości Carla Gustawa Junga. Model DISC jest uniwersalnym językiem zachowania. Osoby o podobnych stylach mają tendencję do okazywania określonych cech behawioralnych, typowych dla danego stylu. Każdy z nas ma w sobie cztery style, ale o różnej intensywności. Akronim DISC opisuje cztery style zachowania:
- D – z ang. dominant / dominujący
- I – z ang. influence – inspiring / wpływowy – inspirujący
- S – z ang. steady / stały – opanowany
- C – z ang. cautious / dokłady – sumienny
Znajomość systemu DISC wspiera gruntowne zrozumienie siebie i współpracowników. Znajomość stylów behawioralnych poprawia zdolności interpersonalne i komunikacyjne, ogranicza lub eliminuje konflikty, uczy dostrzegać różnice i wywierać pozytywny wpływ na otoczenie.
NA CZYM POLEGA BADANIE EXTENDED DISC?
- Uczestnik badania wypełnia on-line kwestionariusz, co zazwyczaj zajmuje respondentom około 20 minut
- Na podstawie odpowiedzi przygotowany zostaje indywidualny raport zawierający:
- Charakterystykę dominującego stylu zachowań,
- Czynniki motywujące,
- Idealne otoczenie biznesowe,
- Wskazówki komunikacyjne: potrzeby i oczekiwania badanego oraz wskazówki jak badany może adaptować swój styl zachowania, aby zbudować porozumienie z innymi stylami,
- Wartości wnoszone do zespołu,
- Obszary do rozwoju,
- Potencjał liderski,
- Styl zachowania w zmianie
- Raport z wynikami badania uczestnik omawia na indywidualnym spotkaniu z certyfikowanym konsultantem metody, którego zadaniem jest przekazanie wiedzy o metodzie oraz praktycznych wskazówek jak pracować z raportem i wykorzystać go do rozwoju osobistego i wzmocnienia relacji z zespołem
- Powszechnie stosowaną metodą pracy z raportem jest również warsztat dedykowany zespołom lub menedżerom, podczas którego przekazywana jest praktyczna wiedza o modelu DISC i możliwościach jego praktycznego zastosowania w różnych sytuacjach biznesowych (tj. praca w zespole, spotkanie z klientem, czy zarządzanie zespołem: feedback, delegowanie zadań, motywowanie, sytuacje trudne); uczestnicy podczas warsztatu ćwiczą również umiejętność adaptacji do różnych stylów funkcjonowania, budowania porozumienia i współpracy