Szkolenia biznesowe – kiedy mają sens?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu firmy muszą nieustannie się rozwijać i dostosowywać, aby pozostać konkurencyjne. To pociąga za sobą inwestycje w nowe technologie, procesy i – co najważniejsze – w swoich pracowników.
Szkolenia biznesowe to jeden ze sposobów umożliwiających rozwój umiejętności i wiedzy niezbędnych do skutecznej realizacji zadań przypisanych do pełnionych ról. Ale kiedy szkolenia biznesowe są naprawdę opłacalne? Kiedy szkolenia mają sens?
Poniżej kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę zastanawiając się nad wyborem szkolenia jako sposobu na rozwój kompetencji pracowników?
Szkolenia wspierają realizację zadań pracowników
Jakie zadania realizują pracownicy i jaki efekt jest oczekiwany w związku z wykonywaną przez nich pracą? Znajomość zadań pracowników, zdolności biznesowych i procesów, które pracownicy obsługują oraz formy i kontekstu ich pracy (np. praca indywidualna lub zespołowa), pozwala ustalić zakres kompetencji niezbędnych do skutecznej realizacji zadań.
Czy szkolenie wspiera właściwe kompetencje?
Jak wygląda mapa kompetencji w twojej organizacji? Mapa kompetencji (zwana matrycą kompetencji) to narzędzie, które przedstawia wszystkie niezbędne kompetencje wymagane w organizacji. Zawiera szczegółowy opis umiejętności, wiedzy i zachowań potrzebnych do wykonania określonych zadań w ramach poszczególnych stanowisk i ról. Mapa kompetencji może obejmować całą organizację lub być skoncentrowana na konkretnych działach czy stanowiskach.
Matryce kompetencji powinny być tworzone przy aktywnej współpracy z pracownikami, realizującymi zadania – osoby, które są najbliżej procesów wiedzą najlepiej jakie kompetencje są niezbędne do ich realizacji.
Jakie są luki kompetencyjne twoich pracowników?
Celem mapy kompetencji jest zidentyfikowanie luki kompetencyjnej i zaplanowanie ścieżki rozwoju dla pracowników, aby dzięki nowej wiedzy i doskonaleniu umiejętności mogli coraz bardziej efektywnie realizować swoje zadania.
Aktualizowana na bieżąco mapa kompetencji pozwala ocenić w jakim stopniu kompetencje pracownika odpowiadają potrzebom zajmowanego stanowiska. Badanie poziomu kompetencji może być realizowane za pomocą testów, podlegać ocenie ekspertów lub wynikać z deklaracji pracownika.
Sensowne szkolenie weryfikuje cel szkolenia
Jaki jest cel szkolenia? Czy jego zadaniem jest poprawa umiejętności technicznych, rozwijanie umiejętności miękkich, czy może zwiększenie znajomości produktu lub branży? Planując szkolenie każdorazowo należy zastanowić się na jaką potrzebę ono odpowiada, jaką lukę kompetencyjną i kogo chcemy zapełnić. Powinniśmy precyzyjnie określić z jakimi nowymi kompetencjami, na jakim poziomie wyjdą uczestnicy szkoleń. Warto zastanowić się jaki mierzalny efekt powinno przynieść szkolenie biznesowe, czy jakiekolwiek inne. Jak ten efekt wpłynie na realizację celów firmy?
Jaki będzie twój budżet szkoleniowy?
Ile środków finansowych możesz przeznaczyć na szkolenia? Szkolenia biznesowe mogą kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych za osobę. Warto ustalić przybliżony budżet jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań programów szkoleniowych.
Inwestycja powinna być w pełni uzasadniona. Zastanawiamy się przy tej okazji jak efekty szkolenia przełożą się na konkretne korzyści dla organizacji. Zadajmy sobie pytanie jakie będzie odzwierciedlenie tych korzyści w wynikach finansowych. Dzięki temu możemy ustalić prawdopodobną stopę zwrotu z inwestycji (ROI ze szkolenia) a co za tym idzie zdecydować jaki koszt szkoleń jest w danym przypadku akceptowalny.
Wskaźniki efektywności szkoleń niekoniecznie muszą mieć wymiar finansowy. Ich jednostką może być czas, wydajność, poziom satysfakcji pracowników, jakość, wskaźnik utrzymania klientów itd. Jednak istotne jest, aby za każdym razem oszacować jaki efekt finansowy organizacja osiągnie, jeśli cel szkoleń będzie zrealizowany.
Jaka forma szkolenia biznesowego jest najlepsza?
W każdym przypadku warto wybrać taką formę szkolenia, która jest najbardziej odpowiednia w danym przypadku. Istnieje wiele różnych programów szkoleń biznesowych. Wśród nich gotowe szkolenia dla szerokiego grona odbiorców, ale też szkolenia szyte na miarę. Na miarę, czyli w maksymalnym stopniu dostosowane do potrzeb danej organizacji i jej pracowników.
Szkolenia mogą być realizowane osobiście przez trenerów na terenie organizacji lub w innym miejscu. Mogą być również prowadzone online, w formie zdalnej za pośrednictwem platformy internetowej. Szkolenia mogą przyjmować w całości formę interaktywną, ale mogą też opierać się w części lub w całości na gotowych materiałach do samodzielnej pracy. Należy wybrać program, który zaspokaja zidentyfikowane potrzeby i mieści się w ramach dostępnego budżetu.
Angażowanie odbiorców szkolenia biznesowego do jego planowania
Zaangażuj pracowników w proces planowania szkoleń. Pracownicy są bardziej skłonni do udziału w szkoleniach, jeśli będą mieli wpływ na wybór treści, rodzaju i formy szkoleń, ponieważ dzięki temu uczestnicy poczują, że ich głos ma znaczenie, co zwiększy ich motywację oraz zaangażowanie w cały proces edukacyjny.
Gdy pracownicy mają możliwość wpływania na treść szkolenia, są one bardziej dostosowane do ich rzeczywistych potrzeb i wyzwań, które napotykają w pracy. To z kolei przekłada się na większą efektywność szkolenia i faktyczny wzrost kompetencji. Uczestnicy są wtedy bardziej skorzy do autentycznego osadzenia się w temacie szkolenia oraz do wymiany doświadczeń i wiedzy z innymi uczestnikami, a to dodatkowo wspiera budowanie zespołu i wzmacnia kulturę organizacyjną.
Jak przełożyć efekt szkoleń na codzienną rutynę
Zastanów się nad mechanizmem, który zagwarantuje transfer kompetencji uzyskanych podczas szkoleń do codziennej pracy. Aby pracownicy mogli wykorzystać nowe kompetencje w praktyce, ważne jest zapewnienie odpowiednich warunków wewnątrz organizacji.
Otwartość na inicjatywy zmian zgłaszane przez pracowników, którzy odbyli szkolenia jest podstawowym warunkiem. Warto wyjść naprzeciw tego rodzaju inicjatywom wprowadzając narzędzia zachęcające do tego rodzaju aktywności.
Po szkoleniu lub po cyklu szkoleń pracownicy mogą dzielić się pomysłami w trakcie dedykowanych temu spotkań lub w przeznaczonych do tego miejscach, na platformach wspierających współpracę w organizacji.
Warto poświęcić czas na zaplanowanie szkolenia
Szkolenia biznesowe, jeśli potrafimy odpowiednio się do nich przygotować, stanowią ważne narzędzie wsparcia firmy na jej drodze do sukcesu. Dobór szkoleń i angażowanie konkretnych osób jako ich uczestników, nigdy nie powinien być przypadkowy. Warto poświęcić czas i energię na odpowiedni plan. Bez względu czy ma on objąć cały cykl szkoleń, czy tylko jednorazową inicjatywę. Cel wpisujący się w strategię firmy i rzeczywiste potrzeby pracowników jest zawsze punktem wyjścia.
Zastawiasz się jak przygotować sensowne szkolenie? Z chęcią wesprzemy Cię w procesie mapowania kompetencji, analizie potrzeb szkoleniowych i w trakcie przygotowania odpowiedniego szkolenia, warsztatu, facylitacji, a być może większego programu, który podniesie poziom zdolności biznesowych Twojej organizacji.