Przygotowanie i prowadzenie
oceny okresowej z pracownikiem

Dla kogo ten program?

  • Dla menedżerów przygotowujących się do ocen okresowych
  • Dla menedżerów, którzy chcą dowiedzieć się jak oceniać pracę podwładnych i motywować do ciągłego doskonalenia się oraz osiągania lepszych rezultatów.

Sposób realizacji warsztatu?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online (1 dniowe)

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Według badań 80% pracowników najbardziej w pracy brakuje konstruktywnej informacji zwrotnej. Pracownicy potrzebują jasnych oczekiwań od przełożonego i kryteriów oceny swojej pracy,
aby móc działać w pełni efektywnie. Informacja zwrotna i jasne oczekiwania zmniejszają stres, dają większe poczucie bezpieczeństwa, co umożliwia koncentrację na zadaniach i większą skuteczność w pokonywaniu trudności. Tymczasem 1/3 informacji zwrotnych, które otrzymują pracownicy jest demotywująca, niezrozumiała i wywołuje poczucie zagrożenia. Podobnie na pracowników wpływa brak informacji zwrotnej od menedżera.

Celem szkolenia jest dostarczenie menedżerom praktycznych wskazówek, metod oraz narzędzi wspierających przygotowanie i przeprowadzenie procesu oceny i udzielenia informacji zwrotnej. Szkolenie wspiera menedżerów zarówno w ramach sformalizowanego procesu ocen okresowych w organizacji, jak i w formie przeprowadzenia cyklicznego podsumowania pracy, bez formalności organizacyjnych.

Ważne jest, aby menedżer po szkoleniu wiedział jak przeprowadzić proces oceny, jak go komunikować w zespole, w jaki sposób poprowadzić rozmowę, aby zaangażować pracownika do wymiany doświadczeń i działań usprawniających. Ocena pracy może wspierać skuteczne zarządzanie zespołem, rozwój kompetencji pracowników i budowanie pozytywnej współpracy. Warto się do niej dobrze przygotować.

Jakie korzyści przynosi udział w warsztacie?

  • Konkretne wskazówki jak się przygotować do procesu oceny i udzielania informacji zwrotnej,
  • Praktyczne metody przygotowania do oceny i informacji zwrotnej pracowników,
  • Przykłady kryteriów oceny: mierzalnych, obiektywnych, jakościowych i ilościowych,
  • Przykładowe scenariusze rozmów podsumowujących,
  • Różnorodne metody udzielania informacji zwrotnej, adekwatnie do aktualnych wyzwań biznesowych oraz potrzeb pracownika,
  • Metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych podczas oceny: opór, negacja, eskalacja emocji itp.
  • Narzędzia wspierające wdrożenie ustaleń z rozmowy do codziennego działania.

Jak przebiega warsztat?

Moduł 1: Rola i znaczenie informacji zwrotnej w codziennej współpracy

  • Aktualne cele, potrzeby i oczekiwania menedżera i podwładnych związane z informacją zwrotną
  • Rola informacji zwrotnej dla budowania współpracy, wzmacniania efektywności osobistej i zespołowej, rozwoju kompetencji
  • Korzyści i szanse wynikające z dobrze przeprowadzonej oceny i udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji
  • Ryzyka i konsekwencje niewłaściwie przeprowadzonej oceny i udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji
  • Trendy i wyzwania związane z udzielaniem informacji zwrotne w odniesieniu do badań
    i dobrych praktyk w różnych organizacjach (budowanie bezpieczeństwa psychologicznego, motywacja 3.0 wg. Daniela H. Pinka, pozytywne przywództwo)

Moduł 2: Jak się przygotować do udzielenia informacji zwrotnej?

  • Autorytet lidera i jego znaczenie w procesie oceny pracy i udzielania informacji zwrotnej
    1) co w praktyce buduje autorytet i jak autorytet wpływa
    na: skuteczność zarządzania i osiąganie celów w perspektywie długofalowej; otwartość na przyjęcie informacji zwrotnej i proces rozwoju pracowników, doskonalenia/ usprawniania pracy 2) sytuacje trudne: jak lider traci autorytet i co wtedy można zrobić?
  • Cel, intencja i sens – zadbaj o pozytywne nastawienie, motywację własną
    oraz asertywną postawę podczas prowadzenia rozmów z pracownikami
  • Kryteria oceny pracy: mierzalne, obiektywne, ilościowe i jakościowe
  • Mapa zespołu: w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej, aby była skuteczna
    i angażująca dla pracowników?
  • W jaki sposób dopasować swój styl zarządzania do potrzeb pracowników, aby zadbać
    o skuteczność udzielonej informacji zwrotnej: 1) test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego, 2) podsumowanie wyników testu: który styl zarządzania jest dla menedżera stylem preferowanym, jakie wynikają z niego korzyści i ryzyka, na ile dany styl odpowiada na potrzeby zespołu, jaki styl zarządzania warto rozwinąć, aby być bardziej skutecznym min. w procesie udzielania informacji zwrotnej, motywowania zespołu i osiągania celów.

Moduł 3: Metody udzielania informacji zwrotnej

  • Rodzaje informacji zwrotnej;
  • Fakty i mity odnośnie metody udzielania informacji zwrotnej  „na kanapkę”
  • Metoda UFO: jak udzielać informacji zwrotnej odnośnie postaw i zachowań w sposób ułatwiający refleksję rozmówcy, bez generowania oporu i reakcji emocjonalnych;
  • Metoda FUKO: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą;
  • Metoda Feedforward: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą;
  • Docenianie w praktyce: jak chwalić, żeby pochwała była motywująca i budująca długofalowe zaangażowanie pracownika, błędy w docenianiu – jak ich uniknąć?

Moduł 4: Trudne sytuacje podczas udzielania informacji zwrotnej

  • Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
  • Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną
  • Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy
    z pracownikiem

Podsumowanie szkolenia

  • Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
  • Cykl praktycznych ćwiczeń w grupach wprowadzających w temat oceny pracy
    i udzielania informacji zwrotnej w oparciu o case study: dyskusja, wymiana doświadczeń
    i wypracowanie rozwiązaniawspierającego proces komunikowania procesu ocen
    i udzielania informacji zwrotnej w organizacji (uczenie przez doświadczenie – action learning)
  • Ćwiczenie interaktywne w parach i małych grupach, umożliwiające doświadczenie wpływu błędów menedżerskich na motywację i zaangażowanie pracowników oraz odbiór autorytetu szefa w różnych sytuacjach przez zespół,
  • Matryca kryteriów oceny: wypracowanie kryteriów oceny dla swojego zespołu w oparciu o case study
  • Test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego
  • Diagnoza podwładnych w oparciu o etapy rozwoju pracownika wg. K. Blancharda, identyfikacja poziomu zaangażowania i kompetencji, określenie potrzeb związanych z realizacją zadań i informacją zwrotną
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk
  • Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń, wypracowanie dobrych praktyk

Materiały dla uczestnika

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)