
Przygotowanie i prowadzenie
oceny okresowej z pracownikiem
Dla kogo ten program?
- Dla menedżerów przygotowujących się do ocen okresowych
- Dla menedżerów, którzy chcą dowiedzieć się jak oceniać pracę podwładnych i motywować do ciągłego doskonalenia się oraz osiągania lepszych rezultatów.
Sposób realizacji warsztatu?
- Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
- Opcja druga: szkolenie online (1 dniowe)
Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?
- W jaki sposób ustalać kryteria oceny pracy, aby były obiektywne i zrozumiałe dla pracownika?
- W jaki sposób menedżer może przygotować się do procesu oceny i rozmowy podsumowującej z pracownikiem: o co warto zadbać?
- W jaki sposób przygotować zespół do procesu oceny i rozmów podsumowujących?
- Jak zadbać o bezpieczeństwo psychologiczne pracownika i menedżera w trakcie procesu oceny?
- W jaki sposób poprowadzić angażujące pracownika spotkanie podsumowujące ocenę?
- Jak reagować na sytuacje trudne w trakcie procesu oceny tj. opór, niezgoda, eskalacja emocji? Jak wspierać pracownika?
- W jaki sposób zadbać o skuteczność wdrożenia ustaleń po ocenie?
Dlaczego stworzyliśmy ten program?
Według badań 80% pracowników najbardziej w pracy brakuje konstruktywnej informacji zwrotnej. Pracownicy potrzebują jasnych oczekiwań od przełożonego i kryteriów oceny swojej pracy,
aby móc działać w pełni efektywnie. Informacja zwrotna i jasne oczekiwania zmniejszają stres, dają większe poczucie bezpieczeństwa, co umożliwia koncentrację na zadaniach i większą skuteczność w pokonywaniu trudności. Tymczasem 1/3 informacji zwrotnych, które otrzymują pracownicy jest demotywująca, niezrozumiała i wywołuje poczucie zagrożenia. Podobnie na pracowników wpływa brak informacji zwrotnej od menedżera.
Celem szkolenia jest dostarczenie menedżerom praktycznych wskazówek, metod oraz narzędzi wspierających przygotowanie i przeprowadzenie procesu oceny i udzielenia informacji zwrotnej. Szkolenie wspiera menedżerów zarówno w ramach sformalizowanego procesu ocen okresowych w organizacji, jak i w formie przeprowadzenia cyklicznego podsumowania pracy, bez formalności organizacyjnych.
Ważne jest, aby menedżer po szkoleniu wiedział jak przeprowadzić proces oceny, jak go komunikować w zespole, w jaki sposób poprowadzić rozmowę, aby zaangażować pracownika do wymiany doświadczeń i działań usprawniających. Ocena pracy może wspierać skuteczne zarządzanie zespołem, rozwój kompetencji pracowników i budowanie pozytywnej współpracy. Warto się do niej dobrze przygotować.
Jakie korzyści przynosi udział w warsztacie?
- Konkretne wskazówki jak się przygotować do procesu oceny i udzielania informacji zwrotnej,
- Praktyczne metody przygotowania do oceny i informacji zwrotnej pracowników,
- Przykłady kryteriów oceny: mierzalnych, obiektywnych, jakościowych i ilościowych,
- Przykładowe scenariusze rozmów podsumowujących,
- Różnorodne metody udzielania informacji zwrotnej, adekwatnie do aktualnych wyzwań biznesowych oraz potrzeb pracownika,
- Metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych podczas oceny: opór, negacja, eskalacja emocji itp.
- Narzędzia wspierające wdrożenie ustaleń z rozmowy do codziennego działania.
Jak przebiega warsztat?
Moduł 1: Rola i znaczenie informacji zwrotnej w codziennej współpracy
- Aktualne cele, potrzeby i oczekiwania menedżera i podwładnych związane z informacją zwrotną
- Rola informacji zwrotnej dla budowania współpracy, wzmacniania efektywności osobistej i zespołowej, rozwoju kompetencji
- Korzyści i szanse wynikające z dobrze przeprowadzonej oceny i udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji
- Ryzyka i konsekwencje niewłaściwie przeprowadzonej oceny i udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji
- Trendy i wyzwania związane z udzielaniem informacji zwrotne w odniesieniu do badań
i dobrych praktyk w różnych organizacjach (budowanie bezpieczeństwa psychologicznego, motywacja 3.0 wg. Daniela H. Pinka, pozytywne przywództwo)
Moduł 2: Jak się przygotować do udzielenia informacji zwrotnej?
- Autorytet lidera i jego znaczenie w procesie oceny pracy i udzielania informacji zwrotnej
1) co w praktyce buduje autorytet i jak autorytet wpływa
na: skuteczność zarządzania i osiąganie celów w perspektywie długofalowej; otwartość na przyjęcie informacji zwrotnej i proces rozwoju pracowników, doskonalenia/ usprawniania pracy 2) sytuacje trudne: jak lider traci autorytet i co wtedy można zrobić? - Cel, intencja i sens – zadbaj o pozytywne nastawienie, motywację własną
oraz asertywną postawę podczas prowadzenia rozmów z pracownikami - Kryteria oceny pracy: mierzalne, obiektywne, ilościowe i jakościowe
- Mapa zespołu: w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej, aby była skuteczna
i angażująca dla pracowników? - W jaki sposób dopasować swój styl zarządzania do potrzeb pracowników, aby zadbać
o skuteczność udzielonej informacji zwrotnej: 1) test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego, 2) podsumowanie wyników testu: który styl zarządzania jest dla menedżera stylem preferowanym, jakie wynikają z niego korzyści i ryzyka, na ile dany styl odpowiada na potrzeby zespołu, jaki styl zarządzania warto rozwinąć, aby być bardziej skutecznym min. w procesie udzielania informacji zwrotnej, motywowania zespołu i osiągania celów.
Moduł 3: Metody udzielania informacji zwrotnej
- Rodzaje informacji zwrotnej;
- Fakty i mity odnośnie metody udzielania informacji zwrotnej „na kanapkę”
- Metoda UFO: jak udzielać informacji zwrotnej odnośnie postaw i zachowań w sposób ułatwiający refleksję rozmówcy, bez generowania oporu i reakcji emocjonalnych;
- Metoda FUKO: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą;
- Metoda Feedforward: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą;
- Docenianie w praktyce: jak chwalić, żeby pochwała była motywująca i budująca długofalowe zaangażowanie pracownika, błędy w docenianiu – jak ich uniknąć?
Moduł 4: Trudne sytuacje podczas udzielania informacji zwrotnej
- Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
- Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną
- Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy
z pracownikiem
Podsumowanie szkolenia
- Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?
Metody szkoleniowe
20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki
- Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
- Cykl praktycznych ćwiczeń w grupach wprowadzających w temat oceny pracy
i udzielania informacji zwrotnej w oparciu o case study: dyskusja, wymiana doświadczeń
i wypracowanie rozwiązaniawspierającego proces komunikowania procesu ocen
i udzielania informacji zwrotnej w organizacji (uczenie przez doświadczenie – action learning) - Ćwiczenie interaktywne w parach i małych grupach, umożliwiające doświadczenie wpływu błędów menedżerskich na motywację i zaangażowanie pracowników oraz odbiór autorytetu szefa w różnych sytuacjach przez zespół,
- Matryca kryteriów oceny: wypracowanie kryteriów oceny dla swojego zespołu w oparciu o case study
- Test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego
- Diagnoza podwładnych w oparciu o etapy rozwoju pracownika wg. K. Blancharda, identyfikacja poziomu zaangażowania i kompetencji, określenie potrzeb związanych z realizacją zadań i informacją zwrotną
- Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk
- Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study
- Wymiana wiedzy i doświadczeń, wypracowanie dobrych praktyk
Materiały dla uczestnika
- Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)