Trudne rozmowy menedżerskie

Dla kogo ten program?

  • Dla menedżerów, którzy chcą działać bardziej skutecznie  prowadząc trudne rozmowy
    z pracownikami w sytuacjach tj. dyscyplinowanie, korygowanie sposobu pracy, czy postawy, niskich wyników osiąganych przez pracownika, konfliktów w zespole, komunikowania decyzji wzbudzających opór, obawy, negację, eskalację emocji.
  • Dla menedżerów, którzy chcą zachować opanowanie i koncentrację na rozwiązaniach, pomimo trudnej sytuacji i negatywnych emocji u rozmówcy,
  • Dla menedżerów, którzy chcą lepiej wspierać pracowników w sytuacjach trudnych, pomagać rozwiązywać problemy, budować ich motywację i zaangażowanie,
  • Dla menedżerów, którzy chcą wzmocnić swój autorytet lidera w zespole, szczególnie
    w obliczu trudności i aktualnych wyzwań, przed którymi stoi zespół.

  Sposób realizacji szkolenia?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online (1-2 dniowe)

Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?

  • Jak poprowadzić trudną rozmowę z pracownikiem tak, aby udzielić informacji zwrotnej w sposób konstruktywny, jasno i stanowczo przekazać oczekiwania, ale jednocześnie zidentyfikować źródło problemu i wesprzeć pracownika w jego rozwiązaniu?
  • W jaki sposób przełamać opór pracownika w trakcie trudnej rozmowy?
  • W jaki sposób wesprzeć pracownika w przełamaniu obaw, opanowaniu emocji i utrzymaniu koncentracji na poszukiwaniu rozwiązań?
  • Jak motywować pracownika i budować jego zaangażowanie w sytuacji trudnej np. niska efektywność, konflikt w zespole, konieczność skorygowania postawy itp.
  • Jak wzmocnić autorytet lidera prowadząc trudną rozmowę z pracownikiem?
  • Jak zbudować bezpieczeństwo psychologiczne i atmosferę wspierającą dialog i wymianę opinii z szacunkiem?
  • W jaki sposób zadawać pytania, aby dociec do źródła problemu, ale jednocześnie z poszanowaniem granic i prawa do prywatności rozmówcy?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Coraz więcej menedżerów, z którymi spotykamy się na naszych szkoleniach, doświadcza trudności w prowadzeniu rozmów dyscyplinujących, korygujących sposób pracy czy postawę pracownika, mających wesprzeć pracownika w poprawie efektywności i osiąganiu lepszych wyników, czy też podczas mediowania konfliktów w zespołach. Menedżerowie spotykają się podczas takich rozmów z szeroką gamą reakcji: od wycofania i totalnie biernej postawy po eskalację emocji, agresję werbalną, szantaż emocjonalny i wymuszenia. Zdarza się, że przyczyną tych reakcji jest niewłaściwy sposób prowadzenia rozmowy przez menedżera. Często jednak przyczyną jest po prostu silny mechanizm obronny w sytuacji zagrożenia, czy też kondycja psychofizyczna pracownika. Menedżer nie jest terapeutą ani interwentem kryzysowym, nie taka jego rola – jednak w sytuacji trudnej dla pracownika warto, aby posiadał podstawową wiedzę i umiejętności wsparcia swojego rozmówcy, z poszanowaniem granic obu stron.

Szkolenie dostarcza wiedzę o tym jak reagujemy w sytuacji trudnej, skąd się biorą emocje i jak działa nasz mózg. Menedżerowie dowiedzą się jak się komunikować przekazując trudne dla rozmówcy informacje, jak konstruktywnie zarządzić reakcją pracownika i udzielić mu wsparcia, zbudować jego otwartość na informację zwrotną, dialog i poszukiwanie rozwiązań. Menedżerowie dowiedzą się również, co w ramach swojej roli mogą zrobić, aby pomóc pracownikowi.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Wiedza odnośnie możliwości wspierania pracowników przez menedżera, w sytuacji trudnej w miejscu pracy, bez przekraczania roli i granic obu stron,
  • Scenariusze rozmów z pracownikami w najczęściej występujących sytuacjach, podczas których odbywa się trudne rozmowy tj. niska efektywność pracownika, błędy w pracy, niewłaściwa postawa, konflikt w zespole, odmowa, zakomunikowanie niepopularnej decyzji,
  • Praktyczne metody zarządzania emocjonalnymi reakcjami współpracownika,
  • Wzmocnienie umiejętności samoregulacji i świadomego zarządzania własnymi emocjami przez menedżera,
  • Wzmocnienie asertywnej postawy i pewności siebie menedżera w sytuacjach trudnych,
  • Zwiększenie skuteczności działań podejmowanych przez menedżera, z dbałością o potrzeby i dobrostan zarówno menedżera, jak i  pracowników.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Wprowadzenie do trudnych rozmów

  • Charakterystyka trudnych rozmów menedżerskich: cel rozmowy, dynamika przebiegu rozmowy, od czego zależy skuteczność rozmowy, jakie korzyści i ryzyka mogą wynikać z prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?
  • Najczęstsze przyczyny trudnych sytuacji w relacjach zawodowych: kiedy warto rozmawiać?
  • Rola menedżera w skutecznym zarządzaniu komunikacją w sytuacji trudnej.

Moduł 2: Przygotowanie do rozmowy

  • Jak przygotować się do trudnej rozmowy jako menedżer?
  • Określanie celu rozmowy i kluczowych punktów do omówienia: jak tworzyć agendę rozmowy, o co zadbać, jak adaptować agendę do zmieniającej się sytuacji, reakcji pracownika?
  • Jak przygotować pracownika do trudnej rozmowy, o co zadbać?
  • Analiza drugiej strony: intencje, emocje i potrzeby rozmówcy.

Moduł 3: Metody efektywnej komunikacji w sytuacji trudnej

  • Metody tworzenia atmosfery spotkania, wspierające bezpieczeństwo psychologiczne oraz otwartość na informację zwrotną, dialog, poszukiwanie rozwiązań.
  • Aktywne słuchanie: jak zadawać pytania wspierające dialog i koncentrację na rozwiązaniach?
  • Parafraza i klaryfikacja w sytuacji trudnej: jak budować wspólne rozumienie intencji, celu i argumentów w rozmowie.
  • Komunikacja oparta na faktach (model Fact Finder)
  • Komunikacja asertywna vs. agresywna i pasywna.
  • Błędy komunikacyjne w sytuacjach trudnych: jak ich unikać?

Moduł 4: Trudne rozmowy w praktyce

  • Rozmowy dyscyplinarne i przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej (modele UFO, FUKO, FKO, Feedforward i model mieszany)
  • Rozmowy dotyczące niskiej efektywności pracownika (modele GOLD, WOOP)
  • Negocjowanie i rozwiązywanie konfliktów w zespole (koło konfliktu Moore’a, strategie rozwiązywania konfliktów)

Moduł 5: Kontrolowanie emocji i radzenie sobie ze stresem

  • Skąd się biorą emocje i jak nasz mózg reaguje na sytuacje trudne w pracy np. negatywna informacja zwrotna (model SARA)
  • Sposoby radzenia sobie z obiekcjami i emocjami rozmówców (model HEAR)
  • Sposoby samoregulacji w sytuacji trudnej.

Podsumowanie szkolenia

  • Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
  • Blok interaktywnych ćwiczeń w parach i grupach opartych o „experience learning” – uczenie przez doświadczenie,
  • Autodiagnoza stylu działania menedżera w sytuacjach trudnych w oparciu o model dojrzałości pracownika K.Blancharda, style komunikacji i współpracy wg. modelu DISC oraz model odporności psychicznej 4C
  • Analizą pracownika: mapa potrzeb, motywacji i stylu działania w sytuacji trudnej,
  • w oparciu o model dojrzałości pracownika K.Blancharda, style komunikacji i współpracy wg. modelu DISC, model odporności psychicznej 4C
  • Symulacje i ćwiczenie rozmów z zastosowaniem poznanych modeli i metod, w oparciu o case study
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń w małych grupach, wypracowanie dobrych praktyk

Materiały dla uczestników

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)