Asertywność i budowanie partnerstwa w zespole

Dla kogo ten program?

  • Dla menedżerów, którzy unikają sytuacji wymagających stanowczej odmowy lub jasnego wyrażenia oczekiwań, obawiając się eskalacji emocji i popsucia relacji ze współpracownikami,
  • Dla menedżerów, którzy komunikują się w sposób bardzo dyrektywny, nie pozostawiając przestrzeni na dialog i poznanie perspektywy współpracowników,
  • Dla menedżerów, którzy mają trudność w konstruktywnym zarządzaniu emocjami zarówno własnymi, jak i współpracowników,
  • Dla menedżerów, którzy mają trudność w zbudowaniu partnerskich relacji z zespołem, opartych o strategię wygrana – wygrana, umożliwiających skuteczne działania z jednoczesną uważnością na wzajemne potrzeby i oczekiwania.

  Sposób realizacji szkolenia?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online (1-2 dniowe)

Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?

  • Jak w jasny i stanowczy sposób komunikować oczekiwania i potrzeby menedżera?
  • Jak ustalać zasady współpracy z zespołem?
  • Jak komunikować trudne decyzje, żeby zminimalizować opór, negowanie, czy eskalację emocji?
  • Jak odmawiać stanowczo, ale z empatią do potrzeb współpracownika?
  • Jak zarządzać konstruktywnie emocjami własnymi i współpracowników, utrzymując koncentrację na rozwiązaniu problemu?
  • Jak budować pewność siebie w roli menedżera i poczucie własnej wartości na co dzień?
  • Jak tworzyć bezpieczną przestrzeń w zespole na wymianę doświadczeń, komunikowanie potrzeb i oczekiwań, informowanie o problemach i błędach?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Wielu nawet bardzo doświadczonych menedżerów boryka się z trudnościami komunikacyjnymi, których źródłem jest brak lub nieprawidłowy wzorzec asertywnej postawy. Wielu menedżerów chcąc zachować dobre relacje ze współpracownikami unika sytuacji tj. odmowa, czy stanowcze wyrażenie swojego zdania/ zakomunikowanie decyzji, które mogą spotkać się z oporem, negacją lub negatywnymi emocjami ze strony pracownika. W rezultacie ponoszą wiele konsekwencji związanych z braniem na siebie zbyt wiele, brakiem delegowania, akceptowaniem niewłaściwych postaw w pracy, aż po spadek efektywności w zespole i dużą rotację. Inni menedżerowie z kolei stosują bardzo dyrektywne strategie komunikacyjne, polegające na bardzo stanowczym przekazywaniem komunikatu „z góry – w dół”, w sposób nietolerujący sprzeciwu i bez jakiejkolwiek przestrzeni na dialog. Zazwyczaj towarzyszą temu emocje wyrażone podniesionym tonem głosu.  Taka postawa to nie asertywność, tylko agresja. Efektem takiej postawy jest brak relacji z zespołem, niska efektywność, brak wiedzy o potrzebach współpracowników i problemach wynikających z realizacji zadań. Często taki menedżer również bierze na siebie za dużo, bo nie może liczyć na zespół, który unika współpracy z menedżerem.

Szkolenie wychodzi naprzeciw potrzebom zarówno menedżerów unikowych, jak i dyrektywnych. Dostarcza konkretnych wskazówek i praktycznych metod wspierających zmianę wzorca komunikacji z zespołem. Menedżerowie dowiedzą się jak jasno i stanowczo komunikować swoje decyzje i oczekiwania lub odmawiać, jednocześnie budując zrozumienie w zespole i partnerskie relacje, oparte na wzajemnym szacunku. Szkolenie dostarcza wiedzy jak zbudować autorytet lidera, z dbałością o jasność roli menedżera w zespole i przejrzystość zasad. Menedżerowie dowiedzą się jak budować w zespole bezpieczne środowisko sprzyjające wymianie doświadczeń, komunikowaniu potrzeb i oczekiwań, informowaniu o problemach i błędach.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Wzmocnienie pewności siebie i poczucia własnej wartości, co wpływa pozytywnie na opanowanie w sytuacjach trudnych, podejmowanie bardziej trafnych decyzji oraz budowanie pozytywnych relacji ze współpracownikami,
  • Wzmocnienie umiejętności konstruktywnego zarządzania emocjami własnymi i współpracowników w taki sposób, aby utrzymać koncentrację na rozwiązaniach, nie tracąc z oczu wzajemnych potrzeb i oczekiwań,
  • Praktyczne metody, jak jasno i stanowczo wyrażać potrzeby i oczekiwania jako menedżer,
  • Praktyczne metody jak odmawiać z uzasadnieniem swojej decyzji, ale bez tłumaczenia się lub eskalacji emocji,
  • Wskazówki, w jaki sposób wyrażać swoje zdanie/ komunikować decyzję jako menedżer i jednocześnie tworzyć przestrzeń na dialog ze współpracownikami,
  • Wskazówki jak konstruktywnie zarządzić oporem, negowaniem decyzji, wymuszaniem, szantażem emocjonalnym, eskalacją negatywnych emocji itp.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Asertywność lidera

  • W jaki sposób mój model mentalny wspiera lub utrudnia budowanie asertywnej postawy? W jaki sposób percepcja, paradygmaty myślowe i schematy działania wpływają na interpretację sytuacji, emocje, podejmowane decyzje?
  • Na czym polega strategia wygrana – wygrana i czy zawsze jest możliwa do realizacji?:
  • Uległość i agresja to nie asertywność: z jakiego schematu korzystasz, kiedy brakuje Ci asertywności?
  • Czym jest asertywność?: fakty i mity
  • Moja mapa asertywności: autodiagnoza sytuacji i relacji, w których jesteś asertywny
    i w których asertywności brakuje?

Moduł 2:  Asertywne wyrażanie potrzeb i oczekiwań

  • Jak w sposób angażujący współpracowników wypracować zasady współpracy w zespole?
  • Jak wyrazić oczekiwania i potrzeby jako menedżer w sposób nie generujący oporu i negacji?
  • Komunikacja bez przemocy (NVC): kluczowe zasady i ich przełożenie na zarządzanie zespołem
  • Model UFO: jak wyrażać potrzeby i oczekiwań w sposób empatyczny, z uważnością na potrzeby i uczucia rozmówcy?
  • Model FKO: jak wyrażać potrzeby i oczekiwania w sytuacji, kiedy ktoś narusza nasze granice?

Moduł 3: Asertywna odmowa budująca porozumienie i partnerstwo

  • 3 kluczowe kroki w komunikacie odmowy
  • O co zadbać, aby odmowa była stanowcza, ale budująca porozumienie i wzmacniająca współpracę w przyszłości?
  • Popularne metody wspierające asertywną odmowę: korzyści i ryzyka  („na zdartą płytę, „jujitsu”, „jestem słoniem”, „mgła”)

Moduł 4: Asertywność lidera w praktyce – sytuacje trudne

  • Analiza transakcyjna na co dzień w pracy w oparciu o koncepcję psychologiczną E.Berne (Ja – Rodzic, Ja- Dziecko, Ja- Dorosły) – jak budować w pracy partnerskie relacje i oddawać odpowiedzialność współpracownikom?
  • W jaki sposób konstruktywnie zarządzać emocjami własnymi i współpracowników, utrzymując koncentrację na rozwiązaniach (model HEAR)
  • Komunikacja oparta na faktach (model Fact Finder)

Podsumowanie szkolenia

  • Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
  • Blok interaktywnych ćwiczeń w parach i grupach opartych o „experience learning” – uczenie przez doświadczenie,
  • Test autodiagnozy: Moja mapa asertywności
  • Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk
  • Matryce wspierające menedżera w analizie indywidualnej sytuacji w zespole i dobranie rozwiązań, adekwatnie do potrzeb i wyzwań
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń w małych grupach, wypracowanie dobrych praktyk

Materiały dla uczestników

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty).