Komunikacja i współpraca w zróżnicowanym zespole

Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole

Dla kogo jest szkolenie:

  • Dla zespołów borykających się z trudnościami w zakresie komunikacji, uważnego słuchania, koncentracji na faktach i poszukiwaniu rozwiązań, rezultatem czego są konflikty, brak zaufania co wpływa na obniżenie efektywności i jakości działań zespołu,
  • Dla zespołów współpracujących, doświadczających trudności w efektywnej realizacji wspólnego celu z uwagi na problemy komunikacyjne, generujące konflikty i obniżające skuteczność oraz jakość działań, wydłużające czas realizacji celów,
  • Dla pracowników, którzy potrzebują wzmocnić umiejętność komunikacji i współpracy oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych w zespole.

Sposób realizacji szkolenia:

  • Szkolenie stacjonarne w formie otwartej lub zamkniętej, na zlecenie Klienta
  • Czas trwania szkolenia: 1-2 dni (w zależności od potrzeb Klienta)
  • Poprawa jakości komunikacji – eliminacja nieporozumień, jasne formułowanie potrzeb i oczekiwań, lepsze zrozumienie współpracownika poprzez aktywne słuchanie (umiejętność pracy z pytaniami, parafrazą i klaryfikacją oraz odzwierciedleniem).
  • Efektywna współpraca – budowanie atmosfery zaufania, większe zaangażowanie i lepsza organizacja pracy zespołowej.
  • Ustalenie jasnych zasad dot. komunikacji np. kto, kiedy, kogo informuje, za pomocą jakiego kanału komunikacyjnego (typu grupa na komunikatorze, aplikacje do zarządzania zadaniami, maile, telefony, sms, spotkania itp.)
  • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami – rozwiązywanie konfliktów, unikanie eskalacji napięć i skuteczna mediacja.
  • Zwiększenie motywacji i efektywności – ograniczenie stresu wynikającego z niejasnych komunikatów i poprawa relacji między pracownikami.
  • Budowanie kultury feedbacku – nauka udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej w sposób konstruktywny.

Dzięki szkoleniu uczestnicy zyskają praktyczne umiejętności, które poprawią zarówno ich indywidualną skuteczność, jak i efektywność całego zespołu.

Dlaczego stworzyliśmy ten program

Różnorodność w zespołach chociażby pod względem pokoleń, preferowanych stylów komunikacji i współpracy, schematów działania, doświadczeń i przekonań jest tak duża, że wzajemne zrozumienie i efektywna współpraca dostarczają na co dzień wielu trudności. Dodatkowo nie zawsze w tej kwestii sprzymierzeńcem jest wiele kanałów komunikacji w zespole takich jak różne grupy na komunikatorach, aplikacje i programy do zarządzania zadaniami i przechowywania dokumentów, czy zamieszczania ogłoszeń, różne adresy mailowe, a do tego jeszcze telefony, smsy oraz liczne spotkania. Każdy kanał komunikacyjny to inny sposób przekazywania informacji. Okazji do zgubienia się w natłoku informacji oraz kanałach komunikacyjnych: „gdzie, kiedy, kto i dlaczego” nie brakuje. To wszystko w połączeniu z presją czasu i celu generuje nieporozumienia, napięcia, stres, emocje i konflikty w zespołach i między zespołami. W rezultacie zamiast koncentrować się na realizacji celów i poszukiwaniu rozwiązań, współpracownicy odczuwają tak silny dyskomfort, że ich efektywność indywidualna i zespołowa znacznie się obniża, spada odporność na stres, determinacja w radzeniu sobie z trudnościami, niechęć do brania na siebie odpowiedzialności, wychodzenia z inicjatywą. Szkolenie ma na celu wsparcie pracowników i zespoły w budowaniu współpracy w oparciu o jasne zasady, usprawniające komunikację oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych w sposób konstruktywny, w pozytywnej atmosferze i wzajemnym szacunku.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu

  • Konkretne wskazówki, w jaki sposób wypracować zasady wspierające efektywną komunikację i współpracę w zespole działającym w ciągłej zmianie, pod presją czasu
    i celów,
  • Praktyczne metody skutecznej komunikacji: jak wyrażać potrzeby i oczekiwania w sposób budujący zrozumienie oraz chęć współpracy; jak odmawiać dbając o własne granice, ale jednocześnie budując porozumienie; jak doprecyzowywać wypowiedzi innych poprzez umiejętne stosowanie pytań, parafrazy, klaryfikacji i odzwierciedlenia,
  • Praktyczne metody udzielania informacji zwrotnej współpracownikom adekwatnie do sytuacji i preferowanego stylu komunikacji rozmówcy,
  • W jaki sposób radzić sobie w sytuacjach trudnych tak, aby utrzymać koncentrację na faktach i rozwiązaniach, a nie emocjach i eskalacji konfliktu,
  • Jak efektywnie prowadzić spotkania z zespołem i brać aktywny udział w takich spotkaniach jako uczestnik?
  • Jak budować otwartość na różne perspektywy, pomysły oraz informacje zwrotne bez oceniania, negatywnych emocji, z zachowaniem szacunku, zaufaniem i koncentracją na rozwiązaniach?

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Co ułatwia i co utrudnia efektywną komunikację i współpracę w zespole?

  • Różnorodność w zespole pod względem pokoleń, doświadczeń i schematów działania
  • Czym jest model mentalny i jak wpływa na nasze działania?
  • W jaki sposób budować synergię z różnorodnych perspektyw i schematów działania w zespole?
  • Jakie paradygmaty ułatwiają współpracę, a jakie utrudniają?
  • Jaka postawa wspiera budowanie „strategii wygrana- wygrana” we współpracy w zespole?
  • Proces komunikacji w zespole: fakty i mity, mapa procesu komunikacji zespołowej.
  • Bariery komunikacyjne: identyfikacja barier w zespole, skuteczne sposoby budowania. efektywnej komunikacji pomimo występujących barier.
  • Jasne zasady komunikacji i współpracy w zespole: praktyczne wskazówki.

Moduł 2: Komunikacja na co dzień

  • Moja rola w zespole: identyfikacja celów, wartości wnoszonej do zespołu, potrzeb i oczekiwań.
  • Komunikowanie potrzeb i oczekiwań w zespole w sposób jasny, zrozumiały i angażujący do współpracy innych.
  • Aktywne słuchanie, czyli jak uzyskać jednakowe rozumienie komunikatu ze swoim rozmówcą: rola pytań i ich umiejętnego stosowania w doprecyzowywaniu/ pogłębianiu wypowiedzi, parafraza w dobrym tonie, klaryfikacja czyli jasno, konkretnie i na temat.
  • Fact Finder: komunikacja oparta na faktach, metoda wspierająca utrzymanie koncentracji na faktach i poszukiwaniu rozwiązań, nawet w sytuacji różnicy interpretacji sytuacji w zespole i eskalacji emocji.
  • Efektywne spotkania zespołowe: jak je prowadzić i jak pełnić rolę aktywnego uczestnika.

Moduł 3: Odmowa i wyrażanie własnego zdania

  • Jak odmawiać w sposób budujący porozumienie i skoncentrowany na poszukiwaniu rozwiązania?
  • Jak wyrażać własne zdanie, odmienne od opinii rozmówcy w sposób zachęcający do konstruktywnej dyskusji i angażujący we wspólne wypracowanie jak najlepszego rozwiązania?
  • W jaki sposób radzić sobie z odmową i innym zdaniem rozmówcy? Jak przekonywać do zmiany decyzji, czy opinii i jak konstruktywnie przekierowywać dyskusję na poszukiwanie rozwiązań?

Moduł 4: Informacja zwrotna w praktyce

  • Od czego zależy otwartość na informację zwrotną? Jak zbudować otwartość na informację zwrotną u siebie i współpracownika?
  • Metody udzielania informacji zwrotnej adekwatnie do sytuacji i preferowanego stylu komunikacji rozmówcy (metoda FUKO, FKO, Feedforward, model mieszany)
  • W jaki sposób reagujemy na informację zwrotną? (model SARA)

Moduł 5: Sytuacje trudne w zespole

  • 5 dysfunkcji zespołu według Patricka Lencioniego
  • W jaki sposób wesprzeć współpracownika w opanowaniu negatywnych emocji i utrzymaniu koncentracji na faktach i rozwiązaniach? (model HEAR)
  • Jak wesprzeć współpracownika w pokonywaniu obiekcji, oporu lub innych trudności podczas realizacji wspólnego zadania? (model WOOP)
  • Konflikt w zespole: najczęstsze przyczyny konfliktów, strategie radzenia sobie z konfliktami w zespole

Podsumowanie szkolenia:

  • Matryca CSS (continue-stop-start)
    • indywidualny plan działań rozwojowych wspierających skuteczna komunikację i współpracę uczestnika z zespołem,
    • zespołowy plan działań rozwojowych wspierających skuteczną komunikację i współpracę w zespole

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę mini – wykładów
80% praktyki

  • pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w zespołach,
  • gry zespołowe pozwalające uczestnikom na tzw. learning experience (uczenie przez doświadczenie)
  • cykl ćwiczeń grupowych i wypracowywanie dobrych praktyk umożliwiających uczestnikom na tzw. action learning (uczenie przez działanie)
  • mapa procesu komunikacji i barier komunikacyjnych w zespole
  • analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
  • symulacje i ćwiczenie w parach i małych grupach zastosowania metod w praktyce w oparciu o case study,
  • wymiana wiedzy i doświadczeń.

Materiały dla uczestników

  • przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w Internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)