
Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole
Dla kogo jest szkolenie:
- Dla zespołów borykających się z trudnościami w zakresie komunikacji, uważnego słuchania, koncentracji na faktach i poszukiwaniu rozwiązań, rezultatem czego są konflikty, brak zaufania co wpływa na obniżenie efektywności i jakości działań zespołu,
- Dla zespołów współpracujących, doświadczających trudności w efektywnej realizacji wspólnego celu z uwagi na problemy komunikacyjne, generujące konflikty i obniżające skuteczność oraz jakość działań, wydłużające czas realizacji celów,
- Dla pracowników, którzy potrzebują wzmocnić umiejętność komunikacji i współpracy oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych w zespole.
Sposób realizacji szkolenia:
- Szkolenie stacjonarne w formie otwartej lub zamkniętej, na zlecenie Klienta
- Czas trwania szkolenia: 1-2 dni (w zależności od potrzeb Klienta)
Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?
- Poprawa jakości komunikacji – eliminacja nieporozumień, jasne formułowanie potrzeb i oczekiwań, lepsze zrozumienie współpracownika poprzez aktywne słuchanie (umiejętność pracy z pytaniami, parafrazą i klaryfikacją oraz odzwierciedleniem).
- Efektywna współpraca – budowanie atmosfery zaufania, większe zaangażowanie i lepsza organizacja pracy zespołowej.
- Ustalenie jasnych zasad dot. komunikacji np. kto, kiedy, kogo informuje, za pomocą jakiego kanału komunikacyjnego (typu grupa na komunikatorze, aplikacje do zarządzania zadaniami, maile, telefony, sms, spotkania itp.)
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami – rozwiązywanie konfliktów, unikanie eskalacji napięć i skuteczna mediacja.
- Zwiększenie motywacji i efektywności – ograniczenie stresu wynikającego z niejasnych komunikatów i poprawa relacji między pracownikami.
- Budowanie kultury feedbacku – nauka udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej w sposób konstruktywny.
Dzięki szkoleniu uczestnicy zyskają praktyczne umiejętności, które poprawią zarówno ich indywidualną skuteczność, jak i efektywność całego zespołu.
Dlaczego stworzyliśmy ten program
Różnorodność w zespołach chociażby pod względem pokoleń, preferowanych stylów komunikacji i współpracy, schematów działania, doświadczeń i przekonań jest tak duża, że wzajemne zrozumienie i efektywna współpraca dostarczają na co dzień wielu trudności. Dodatkowo nie zawsze w tej kwestii sprzymierzeńcem jest wiele kanałów komunikacji w zespole takich jak różne grupy na komunikatorach, aplikacje i programy do zarządzania zadaniami i przechowywania dokumentów, czy zamieszczania ogłoszeń, różne adresy mailowe, a do tego jeszcze telefony, smsy oraz liczne spotkania. Każdy kanał komunikacyjny to inny sposób przekazywania informacji. Okazji do zgubienia się w natłoku informacji oraz kanałach komunikacyjnych: „gdzie, kiedy, kto i dlaczego” nie brakuje. To wszystko w połączeniu z presją czasu i celu generuje nieporozumienia, napięcia, stres, emocje i konflikty w zespołach i między zespołami. W rezultacie zamiast koncentrować się na realizacji celów i poszukiwaniu rozwiązań, współpracownicy odczuwają tak silny dyskomfort, że ich efektywność indywidualna i zespołowa znacznie się obniża, spada odporność na stres, determinacja w radzeniu sobie z trudnościami, niechęć do brania na siebie odpowiedzialności, wychodzenia z inicjatywą. Szkolenie ma na celu wsparcie pracowników i zespoły w budowaniu współpracy w oparciu o jasne zasady, usprawniające komunikację oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych w sposób konstruktywny, w pozytywnej atmosferze i wzajemnym szacunku.
Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu
- Konkretne wskazówki, w jaki sposób wypracować zasady wspierające efektywną komunikację i współpracę w zespole działającym w ciągłej zmianie, pod presją czasu
i celów, - Praktyczne metody skutecznej komunikacji: jak wyrażać potrzeby i oczekiwania w sposób budujący zrozumienie oraz chęć współpracy; jak odmawiać dbając o własne granice, ale jednocześnie budując porozumienie; jak doprecyzowywać wypowiedzi innych poprzez umiejętne stosowanie pytań, parafrazy, klaryfikacji i odzwierciedlenia,
- Praktyczne metody udzielania informacji zwrotnej współpracownikom adekwatnie do sytuacji i preferowanego stylu komunikacji rozmówcy,
- W jaki sposób radzić sobie w sytuacjach trudnych tak, aby utrzymać koncentrację na faktach i rozwiązaniach, a nie emocjach i eskalacji konfliktu,
- Jak efektywnie prowadzić spotkania z zespołem i brać aktywny udział w takich spotkaniach jako uczestnik?
- Jak budować otwartość na różne perspektywy, pomysły oraz informacje zwrotne bez oceniania, negatywnych emocji, z zachowaniem szacunku, zaufaniem i koncentracją na rozwiązaniach?
Jak przebiega szkolenie?
Moduł 1: Co ułatwia i co utrudnia efektywną komunikację i współpracę w zespole?
- Różnorodność w zespole pod względem pokoleń, doświadczeń i schematów działania
- Czym jest model mentalny i jak wpływa na nasze działania?
- W jaki sposób budować synergię z różnorodnych perspektyw i schematów działania w zespole?
- Jakie paradygmaty ułatwiają współpracę, a jakie utrudniają?
- Jaka postawa wspiera budowanie „strategii wygrana- wygrana” we współpracy w zespole?
- Proces komunikacji w zespole: fakty i mity, mapa procesu komunikacji zespołowej.
- Bariery komunikacyjne: identyfikacja barier w zespole, skuteczne sposoby budowania. efektywnej komunikacji pomimo występujących barier.
- Jasne zasady komunikacji i współpracy w zespole: praktyczne wskazówki.
Moduł 2: Komunikacja na co dzień
- Moja rola w zespole: identyfikacja celów, wartości wnoszonej do zespołu, potrzeb i oczekiwań.
- Komunikowanie potrzeb i oczekiwań w zespole w sposób jasny, zrozumiały i angażujący do współpracy innych.
- Aktywne słuchanie, czyli jak uzyskać jednakowe rozumienie komunikatu ze swoim rozmówcą: rola pytań i ich umiejętnego stosowania w doprecyzowywaniu/ pogłębianiu wypowiedzi, parafraza w dobrym tonie, klaryfikacja czyli jasno, konkretnie i na temat.
- Fact Finder: komunikacja oparta na faktach, metoda wspierająca utrzymanie koncentracji na faktach i poszukiwaniu rozwiązań, nawet w sytuacji różnicy interpretacji sytuacji w zespole i eskalacji emocji.
- Efektywne spotkania zespołowe: jak je prowadzić i jak pełnić rolę aktywnego uczestnika.
Moduł 3: Odmowa i wyrażanie własnego zdania
- Jak odmawiać w sposób budujący porozumienie i skoncentrowany na poszukiwaniu rozwiązania?
- Jak wyrażać własne zdanie, odmienne od opinii rozmówcy w sposób zachęcający do konstruktywnej dyskusji i angażujący we wspólne wypracowanie jak najlepszego rozwiązania?
- W jaki sposób radzić sobie z odmową i innym zdaniem rozmówcy? Jak przekonywać do zmiany decyzji, czy opinii i jak konstruktywnie przekierowywać dyskusję na poszukiwanie rozwiązań?
Moduł 4: Informacja zwrotna w praktyce
- Od czego zależy otwartość na informację zwrotną? Jak zbudować otwartość na informację zwrotną u siebie i współpracownika?
- Metody udzielania informacji zwrotnej adekwatnie do sytuacji i preferowanego stylu komunikacji rozmówcy (metoda FUKO, FKO, Feedforward, model mieszany)
- W jaki sposób reagujemy na informację zwrotną? (model SARA)
Moduł 5: Sytuacje trudne w zespole
- 5 dysfunkcji zespołu według Patricka Lencioniego
- W jaki sposób wesprzeć współpracownika w opanowaniu negatywnych emocji i utrzymaniu koncentracji na faktach i rozwiązaniach? (model HEAR)
- Jak wesprzeć współpracownika w pokonywaniu obiekcji, oporu lub innych trudności podczas realizacji wspólnego zadania? (model WOOP)
- Konflikt w zespole: najczęstsze przyczyny konfliktów, strategie radzenia sobie z konfliktami w zespole
Podsumowanie szkolenia:
- Matryca CSS (continue-stop-start)
- indywidualny plan działań rozwojowych wspierających skuteczna komunikację i współpracę uczestnika z zespołem,
- zespołowy plan działań rozwojowych wspierających skuteczną komunikację i współpracę w zespole
Metody szkoleniowe
20 % wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę mini – wykładów
80% praktyki
- pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w zespołach,
- gry zespołowe pozwalające uczestnikom na tzw. learning experience (uczenie przez doświadczenie)
- cykl ćwiczeń grupowych i wypracowywanie dobrych praktyk umożliwiających uczestnikom na tzw. action learning (uczenie przez działanie)
- mapa procesu komunikacji i barier komunikacyjnych w zespole
- analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
- symulacje i ćwiczenie w parach i małych grupach zastosowania metod w praktyce w oparciu o case study,
- wymiana wiedzy i doświadczeń.
Materiały dla uczestników
- przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w Internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)