
Action Learning dla zespołu
Dla kogo jest szkolenie?
- Zespoły potrzebujące zbudować bezpieczeństwo psychologiczne i środowisko współpracy oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku.
- Zespoły doświadczające trudności w wymianie wiedzy i doświadczeń, dzieleniu się pomysłami, generowaniu rozwiązań problemów, z uwagi na pojawiające się oceny, zbyt bezpośrednią krytykę, często blokującą inicjatywę i zaangażowanie wielu członków zespołu.
- Zespoły, które poszukują metod angażujących wszystkich członków zespołu w proces rozwiązywania problemów.
- Zespoły, które mają trudność z zespołowym uczeniem się, otwartością mówienia o błędach i trudnościach, ciągłym procesem doskonalenia się i usprawniania pracy.
Sposób realizacji szkolenia
- Warsztat stacjonarny lub on-line
- Forma realizacji: warsztat o metodzie Action Learning oraz sesja zespołowego rozwiązywania problemów i uczenia się
- Czas trwania warsztatu: 1 dzień
Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?
- Problemy z komunikacją i współpracą: utrudniony przepływ informacji, koncentracja tylko na swoim zadaniu, a nie wspólnym celu, postrzeganie problemu tylko ze swojej perspektywy, brak zrozumienia potrzeb współpracowników, sposób komunikacji eskalujący emocje i konflikty.
- Opór wobec zmian, brak inicjatywy własnej i pomysłów na nowe kierunki działania.
- Trudności w szybkim i skutecznym rozwiązywaniu problemów, koncentracja na poszukiwaniu przyczyn i winnych, a nie na rozwiązaniach sytuacji.
- Brak lub utrudniona wymiana wiedzy i doświadczeń, brak przestrzeni lub okazji do zespołowego uczenia się z najlepszych praktyk lub popełnionych błędów.
- Spadek motywacji i zaangażowania, poczucie braku sensu podejmowanych działań i braku wpływu na finalny rezultat.
- Różnorodność w zespole (różnica wieku, doświadczeń, płci, przekonań, temperamentu itp.) i wynikająca z niej potrzeba zapewnienia przepływu wiedzy i doświadczeń, zbudowania porozumienia oraz ram współpracy zapewniających bezpieczeństwo psychologiczne i pozytywną atmosferę.
Jakie korzyści przynosi szkolenie uczestnikom?
- Rozwiązanie realnego i ważnego, złożonego problemu, z którym boryka się zespół.
- Nabycie umiejętności szybkiego identyfikowania źródła problemu i uwspólniania rozumienia problemu.
- Generowanie rozwiązań w oparciu o potencjał zespołu: różnorodność doświadczeń.
- Rozwój umiejętności komunikacji i współpracy: wzajemnego słuchania, zadawania pytań, otwartości na inną perspektywę i potrzeby współpracowników, opanowania emocji i budowania porozumienia.
- Wymiana wiedzy i doświadczeń o najlepszych praktykach, ale i uczenie na błędach.
- Rozwój kompetencji zwinności adaptacyjnej umożliwiających bardziej skuteczne wdrażanie zmian tj. myślenie systemowe, dynamizm relacji, kreatywność i innowacyjność, skuteczność realizacyjna oraz uczenie się.
- Integracja zespołu.
Jak przebiega praca w trakcie szkolenia?
W pierwszej części warsztatu uczestnicy:
- Dowiedzą się na czym polega metoda Action Learning, poznają praktyczne i inspirujące przykłady jej zastosowania w różnych sytuacjach biznesowych
- Poprzez udział w interaktywnych ćwiczeniach doświadczą „mocy pytań” i ich znaczenia dla efektywnej komunikacji, poznają rodzaje pytań i dowiedzą się jak skutecznie ich używać w różnych sytuacjach biznesowych.
W drugiej części uczestnicy:
- Wezmą udział w dwóch sesjach zespołowego rozwiązywania problemu i uczenia się poprzez działanie z wykorzystaniem metody Action Learning, podczas których będą rozwiązywać realny problem organizacji / działu oraz doskonalić wybrane umiejętności z katalogu kompetencji zwinności adaptacyjnej..