Angażujący i motywujący feedback

Dla kogo ten program?

  • Dla debiutujących w roli menedżera, którzy poszukują praktycznych wskazówek i metod udzielania informacji zwrotnej podwładnym, adekwatnie do potrzeb i sytuacji,
  • Dla menedżerów, którzy chcą rozwinąć umiejętność udzielania informacji zwrotnej w sposób angażujący i motywujący do ciągłego doskonalenia,
  • Dla menedżerów, którzy chcą dowiedzieć się, jakimi metodami można udzielać informacji zwrotnej w różnorodnym zespole pod kątem kompetencji i doświadczenia, sposobów komunikacji i współpracy, odporności na stres i wysokiej wrażliwości,
  • Dla menedżerów, którym zależy na większej skuteczności udzielanych informacji zwrotnych tak, aby jasno wyrażać swoje oczekiwania i standardy realizacji zadań,
  • Dla menedżerów, którzy chcą wzmocnić swoją pewność siebie podczas udzielania informacji zwrotnych i reagowania na sytuacje trudne np. opór, negowanie, eskalacja emocji.

  Sposób realizacji szkolenia?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online (1 dniowe)

Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?

  • Jak skutecznie dobierać metody udzielania informacji zwrotnej adekwatnie do sytuacji i potrzeb pracownika?
  • Jak udzielać informacji zwrotnej angażując pracownika i motywując do zmiany sposobu działania Jakie są sposoby udzielania informacji zwrotnej w sytuacji dyscyplinowania, korygowania błędów lub niewłaściwych postaw?
  • Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej osobie o wysokiej wrażliwości tak, aby utrzymać koncentrację na rozwiązaniach i pomóc w opanowaniu emocji?
  • W jaki sposób chwalić/doceniać pracownika?
  • Jak budować w zespole otwartość na informację zwrotną i gotowość do ciągłego doskonalenia?
  • Jak reagować na sytuacje trudne w trakcie udzielania informacji zwrotnej  tj. opór, niezgoda, eskalacja emocji? Jak wspierać pracownika?
  • W jaki sposób zadbać o skuteczność wdrożenia ustaleń po feedbacku?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Według badań 80% pracowników najbardziej w pracy brakuje konstruktywnej informacji zwrotnej. Pracownicy potrzebują jasnych oczekiwań od przełożonego i kryteriów oceny swojej pracy,
aby móc działać w pełni efektywnie. Informacja zwrotna i jasne oczekiwania zmniejszają stres, dają większe poczucie bezpieczeństwa, co umożliwia koncentrację na zadaniach i większą skuteczność w pokonywaniu trudności. Tymczasem 1/3 informacji zwrotnych, które otrzymują pracownicy jest demotywująca, niezrozumiała i wywołuje poczucie zagrożenia. Podobnie na pracowników wpływa brak informacji zwrotnej od menedżera.

Celem szkolenia jest dostarczenie menedżerom praktycznych wskazówek, metod oraz narzędzi wspierających udzielanie informacji zwrotnej, adekwatnie do sytuacji i potrzeb pracownika. Podczas szkolenia menedżer wzmocni umiejętność konstruktywnego reagowania w sytuacjach trudnych tj. opór, negacja, eskalacja emocji tak, aby utrzymać koncentrację na rozwiązaniach i pomóc rozmówcy opanować emocje.

Udzielanie informacji zwrotnej jest kluczowym narzędziem menedżera do zwiększenia efektywności osobistej i zespołowej, usprawniania sposobu pracy i osiągania lepszych rezultatów, ale również rozwoju kompetencji, budowania motywacji oraz zaangażowania. Informacja zwrotna udzielana jest najczęściej stosowanym narzędziem menedżerskim, które wpływa nie tylko na skuteczność menedżera w osiąganiu celów, ale również na jakość jego relacji z zespołem. Warto robić to dobrze, ponieważ konsekwencje błędów są czasochłonne i kosztowne, zarówno dla menedżera, zespołu i organizacji.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Konkretne wskazówki jak się udzielać informacji zwrotnej w sposób angażujący i budujący motywację do zmiany sposobu działania,
  • Praktyczne metody formułowania jasnych oczekiwań i mierników sukcesu,
  • Różnorodne metody udzielania informacji zwrotnej, adekwatnie do aktualnych wyzwań biznesowych oraz potrzeb pracownika,
  • Metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych podczas feedbacku: opór, negacja, eskalacja emocji itp.
  • Narzędzia wspierające wdrożenie ustaleń z rozmowy do codziennego działania.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Rola i znaczenie informacji zwrotnej w codziennej współpracy

  • Aktualne cele, potrzeby i oczekiwania menedżera i podwładnych związane z informacją zwrotną.
  • Rola informacji zwrotnej dla budowania współpracy, wzmacniania efektywności osobistej i zespołowej, rozwoju kompetencji.
  • Korzyści i szanse wynikające z dobrze udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji.
  • Ryzyka i konsekwencje niewłaściwie udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji.
  • Trendy i wyzwania związane z udzielaniem informacji zwrotnej w odniesieniu do badań
    i dobrych praktyk w różnych organizacjach (budowanie bezpieczeństwa psychologicznego, motywacja 3.0 wg. Daniela H. Pinka, pozytywne przywództwo).

Moduł 2: Jak się przygotować do udzielenia informacji zwrotnej?

  • Autorytet lidera i jego znaczenie w procesie udzielania informacji zwrotnej 1) co w praktyce buduje autorytet i jak autorytet wpływana: skuteczność zarządzania i osiąganie celów w perspektywie długofalowej; otwartość na przyjęcie informacji zwrotnej i proces rozwoju pracowników, doskonalenia/ usprawniania pracy 2) sytuacje trudne: jak lider traci autorytet i co wtedy można zrobić?
  • Cel, intencja i sens – zadbaj o pozytywne nastawienie, motywację własną
    oraz asertywną postawę podczas prowadzenia rozmów z pracownikami.
  • Jasne oczekiwania i mierniki sukcesu (mierzalne, obiektywne, ilościowe i jakościowe) jako podstawa dobrego feedbacku.
  • Mapa zespołu: w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej, aby była skuteczna
    i angażująca dla pracowników o różnym poziomie kompetencji i zaangażowania, potrzebach i motywacjach.
  • W jaki sposób dopasować swój styl zarządzania do potrzeb pracowników, aby zadbać
    o skuteczność udzielonej informacji zwrotnej: 1) test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego, 2) podsumowanie wyników testu: który styl zarządzania jest dla menedżera stylem preferowanym, jakie wynikają z niego korzyści i ryzyka, na ile dany styl odpowiada na potrzeby zespołu, jaki styl zarządzania warto rozwinąć, aby być bardziej skutecznym min. w procesie udzielania informacji zwrotnej, motywowania zespołu i osiągania celów.

Moduł 3: Metody udzielania informacji zwrotnej

  • Rodzaje informacji zwrotnej.
  • Fakty i mity odnośnie metody udzielania informacji zwrotnej  „na kanapkę”.
  • Metoda UFO: jak udzielać informacji zwrotnej odnośnie postaw i zachowań w sposób ułatwiający refleksję rozmówcy, bez generowania oporu i reakcji emocjonalnych.
  • Metoda FUKO: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą.
  • Metoda FKO: konkretne i stanowcze dyscyplinowanie, metoda „ostatniej szansy” dla opornych na feedback.
  • Metoda Feedforward: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą.
  • Docenianie w praktyce: jak chwalić, żeby pochwała była motywująca i budująca długofalowe zaangażowanie pracownika, błędy w docenianiu – jak ich uniknąć?

Moduł 4: Trudne sytuacje podczas udzielania informacji zwrotnej

  • Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
  • Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną.
  • Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy z pracownikiem.

Podsumowanie szkolenia

  • Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
  • Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną.
  • Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy z pracownikiem.

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę mini – wykładów
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
  • Cykl praktycznych ćwiczeń w grupach wprowadzających w temat udzielania informacji zwrotnej w oparciu o case study: dyskusja, wymiana doświadczeń
    i wypracowanie rozwiązaniawspierającego proces udzielania informacji zwrotnej
    w organizacji (uczenie przez doświadczenie – action learning)
  • Ćwiczenie interaktywne w parach i małych grupach, umożliwiające doświadczenie wpływu błędów menedżerskich na motywację i zaangażowanie pracowników oraz odbiór autorytetu szefa w różnych sytuacjach przez zespół,
  • Matryca oczekiwań i mierników sukcesu: wypracowanie oczekiwań i mierników sukcesu dla swojego zespołu w oparciu o case study,
  • Test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego,
  • Diagnoza podwładnych w oparciu o etapy rozwoju pracownika wg. K. Blancharda, identyfikacja poziomu zaangażowania i kompetencji, określenie potrzeb związanych z realizacją zadań i informacją zwrotną,
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
  • Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study,
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń, wypracowanie dobrych praktyk.

Materiały dla uczestników

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)