
Angażujący i motywujący feedback
Dla kogo ten program?
- Dla debiutujących w roli menedżera, którzy poszukują praktycznych wskazówek i metod udzielania informacji zwrotnej podwładnym, adekwatnie do potrzeb i sytuacji,
- Dla menedżerów, którzy chcą rozwinąć umiejętność udzielania informacji zwrotnej w sposób angażujący i motywujący do ciągłego doskonalenia,
- Dla menedżerów, którzy chcą dowiedzieć się, jakimi metodami można udzielać informacji zwrotnej w różnorodnym zespole pod kątem kompetencji i doświadczenia, sposobów komunikacji i współpracy, odporności na stres i wysokiej wrażliwości,
- Dla menedżerów, którym zależy na większej skuteczności udzielanych informacji zwrotnych tak, aby jasno wyrażać swoje oczekiwania i standardy realizacji zadań,
- Dla menedżerów, którzy chcą wzmocnić swoją pewność siebie podczas udzielania informacji zwrotnych i reagowania na sytuacje trudne np. opór, negowanie, eskalacja emocji.
Sposób realizacji szkolenia?
- Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
- Opcja druga: szkolenie online (1 dniowe)
Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?
- Jak skutecznie dobierać metody udzielania informacji zwrotnej adekwatnie do sytuacji i potrzeb pracownika?
- Jak udzielać informacji zwrotnej angażując pracownika i motywując do zmiany sposobu działania Jakie są sposoby udzielania informacji zwrotnej w sytuacji dyscyplinowania, korygowania błędów lub niewłaściwych postaw?
- Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej osobie o wysokiej wrażliwości tak, aby utrzymać koncentrację na rozwiązaniach i pomóc w opanowaniu emocji?
- W jaki sposób chwalić/doceniać pracownika?
- Jak budować w zespole otwartość na informację zwrotną i gotowość do ciągłego doskonalenia?
- Jak reagować na sytuacje trudne w trakcie udzielania informacji zwrotnej tj. opór, niezgoda, eskalacja emocji? Jak wspierać pracownika?
- W jaki sposób zadbać o skuteczność wdrożenia ustaleń po feedbacku?
Dlaczego stworzyliśmy ten program?
Według badań 80% pracowników najbardziej w pracy brakuje konstruktywnej informacji zwrotnej. Pracownicy potrzebują jasnych oczekiwań od przełożonego i kryteriów oceny swojej pracy,
aby móc działać w pełni efektywnie. Informacja zwrotna i jasne oczekiwania zmniejszają stres, dają większe poczucie bezpieczeństwa, co umożliwia koncentrację na zadaniach i większą skuteczność w pokonywaniu trudności. Tymczasem 1/3 informacji zwrotnych, które otrzymują pracownicy jest demotywująca, niezrozumiała i wywołuje poczucie zagrożenia. Podobnie na pracowników wpływa brak informacji zwrotnej od menedżera.
Celem szkolenia jest dostarczenie menedżerom praktycznych wskazówek, metod oraz narzędzi wspierających udzielanie informacji zwrotnej, adekwatnie do sytuacji i potrzeb pracownika. Podczas szkolenia menedżer wzmocni umiejętność konstruktywnego reagowania w sytuacjach trudnych tj. opór, negacja, eskalacja emocji tak, aby utrzymać koncentrację na rozwiązaniach i pomóc rozmówcy opanować emocje.
Udzielanie informacji zwrotnej jest kluczowym narzędziem menedżera do zwiększenia efektywności osobistej i zespołowej, usprawniania sposobu pracy i osiągania lepszych rezultatów, ale również rozwoju kompetencji, budowania motywacji oraz zaangażowania. Informacja zwrotna udzielana jest najczęściej stosowanym narzędziem menedżerskim, które wpływa nie tylko na skuteczność menedżera w osiąganiu celów, ale również na jakość jego relacji z zespołem. Warto robić to dobrze, ponieważ konsekwencje błędów są czasochłonne i kosztowne, zarówno dla menedżera, zespołu i organizacji.
Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?
- Konkretne wskazówki jak się udzielać informacji zwrotnej w sposób angażujący i budujący motywację do zmiany sposobu działania,
- Praktyczne metody formułowania jasnych oczekiwań i mierników sukcesu,
- Różnorodne metody udzielania informacji zwrotnej, adekwatnie do aktualnych wyzwań biznesowych oraz potrzeb pracownika,
- Metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych podczas feedbacku: opór, negacja, eskalacja emocji itp.
- Narzędzia wspierające wdrożenie ustaleń z rozmowy do codziennego działania.
Jak przebiega szkolenie?
Moduł 1: Rola i znaczenie informacji zwrotnej w codziennej współpracy
- Aktualne cele, potrzeby i oczekiwania menedżera i podwładnych związane z informacją zwrotną.
- Rola informacji zwrotnej dla budowania współpracy, wzmacniania efektywności osobistej i zespołowej, rozwoju kompetencji.
- Korzyści i szanse wynikające z dobrze udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji.
- Ryzyka i konsekwencje niewłaściwie udzielonej informacji zwrotnej dla menedżera, podwładnego, zespołu, organizacji.
- Trendy i wyzwania związane z udzielaniem informacji zwrotnej w odniesieniu do badań
i dobrych praktyk w różnych organizacjach (budowanie bezpieczeństwa psychologicznego, motywacja 3.0 wg. Daniela H. Pinka, pozytywne przywództwo).
Moduł 2: Jak się przygotować do udzielenia informacji zwrotnej?
- Autorytet lidera i jego znaczenie w procesie udzielania informacji zwrotnej 1) co w praktyce buduje autorytet i jak autorytet wpływana: skuteczność zarządzania i osiąganie celów w perspektywie długofalowej; otwartość na przyjęcie informacji zwrotnej i proces rozwoju pracowników, doskonalenia/ usprawniania pracy 2) sytuacje trudne: jak lider traci autorytet i co wtedy można zrobić?
- Cel, intencja i sens – zadbaj o pozytywne nastawienie, motywację własną
oraz asertywną postawę podczas prowadzenia rozmów z pracownikami. - Jasne oczekiwania i mierniki sukcesu (mierzalne, obiektywne, ilościowe i jakościowe) jako podstawa dobrego feedbacku.
- Mapa zespołu: w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej, aby była skuteczna
i angażująca dla pracowników o różnym poziomie kompetencji i zaangażowania, potrzebach i motywacjach. - W jaki sposób dopasować swój styl zarządzania do potrzeb pracowników, aby zadbać
o skuteczność udzielonej informacji zwrotnej: 1) test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego, 2) podsumowanie wyników testu: który styl zarządzania jest dla menedżera stylem preferowanym, jakie wynikają z niego korzyści i ryzyka, na ile dany styl odpowiada na potrzeby zespołu, jaki styl zarządzania warto rozwinąć, aby być bardziej skutecznym min. w procesie udzielania informacji zwrotnej, motywowania zespołu i osiągania celów.
Moduł 3: Metody udzielania informacji zwrotnej
- Rodzaje informacji zwrotnej.
- Fakty i mity odnośnie metody udzielania informacji zwrotnej „na kanapkę”.
- Metoda UFO: jak udzielać informacji zwrotnej odnośnie postaw i zachowań w sposób ułatwiający refleksję rozmówcy, bez generowania oporu i reakcji emocjonalnych.
- Metoda FUKO: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą.
- Metoda FKO: konkretne i stanowcze dyscyplinowanie, metoda „ostatniej szansy” dla opornych na feedback.
- Metoda Feedforward: w jakich sytuacjach warto stosować ten rodzaj informacji zwrotnej, korzyści i ryzyka związane z tą metodą.
- Docenianie w praktyce: jak chwalić, żeby pochwała była motywująca i budująca długofalowe zaangażowanie pracownika, błędy w docenianiu – jak ich uniknąć?
Moduł 4: Trudne sytuacje podczas udzielania informacji zwrotnej
- Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
- Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną.
- Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy z pracownikiem.
Podsumowanie szkolenia
- Skąd się biorą obawy i emocje związane z informacją zwrotną?
- Model SARA: anatomia reakcji na informację zwrotną.
- Model HEAR: budowanie bezpieczeństwa psychologicznego podczas trudnej rozmowy z pracownikiem.
Metody szkoleniowe
20 % wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę mini – wykładów
80% praktyki
- Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
- Cykl praktycznych ćwiczeń w grupach wprowadzających w temat udzielania informacji zwrotnej w oparciu o case study: dyskusja, wymiana doświadczeń
i wypracowanie rozwiązaniawspierającego proces udzielania informacji zwrotnej
w organizacji (uczenie przez doświadczenie – action learning) - Ćwiczenie interaktywne w parach i małych grupach, umożliwiające doświadczenie wpływu błędów menedżerskich na motywację i zaangażowanie pracowników oraz odbiór autorytetu szefa w różnych sytuacjach przez zespół,
- Matryca oczekiwań i mierników sukcesu: wypracowanie oczekiwań i mierników sukcesu dla swojego zespołu w oparciu o case study,
- Test autodiagnozy preferowanego stylu zarządzania w oparciu o koncepcję zarządzania sytuacyjnego,
- Diagnoza podwładnych w oparciu o etapy rozwoju pracownika wg. K. Blancharda, identyfikacja poziomu zaangażowania i kompetencji, określenie potrzeb związanych z realizacją zadań i informacją zwrotną,
- Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
- Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study,
- Wymiana wiedzy i doświadczeń, wypracowanie dobrych praktyk.
Materiały dla uczestników
- Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)