Badanie zwinności adaptacyjnej zespołu

Badanie Zwinności Adaptacyjnej zespołu

DLA KOGO JEST BADANIE?

  • Liderzy
  • Zespoły
  • Pracownicy z wysokim potencjałem kluczowi dla organizacji (talenty)
  • Sukcesorzy
  • Zespoły projektowe

SPOSÓB REALIZACJI BADANIA:

  • od 4 do 6 godzin pracy warsztatowej zespołu
  • stacjonarnie lub on-line
  • sesja informacji zwrotnej po badaniu dla działu HR, menedżera oraz uczestników

W JAKIEJ SYTUACJI WARTO ZBADAĆ ZWINNOŚĆ ADAPTACYJNĄ ZESPOŁU?

  • Budujesz nowy zespół (również zespół projektowy) lub rekrutujesz uczestników do programu rozwojowego (np. talentów, sukcesorów, liderów) i poszukujesz osób otwartych na zmiany i nowe wyzwania, potrafiących generować innowacyjne rozwiązania i skutecznie je wdrażać w organizacji;
  • Chcesz przygotować zespół do nowych wyzwań: zidentyfikować potencjał i blokery rozwojowe, stworzyć skuteczny plan wzmocnienia kluczowych kompetencji budujących skuteczność zespołu w zmieniającej się rzeczywistości biznesowej VUCA
  • Potrzebujesz zbudować zespół potrafiący samodzielnie rozwiązywać problemy i generować rozwiązania dostarczające rzeczywistą wartość klientowi oraz organizacji
  • Chcesz dostarczyć zespołowi doświadczenie budujące samoświadomość potencjału, poszerzające perspektywę oraz zmieniające mindset, budujące motywację i zaangażowanie do poszukiwania nowych metod działania  

CZYM JEST ZWINNOŚĆ ADAPTACYJNA?

Zwinność adaptacyjna umożliwia szybką i adekwatną reakcję na zmianę sytuacji biznesowej, w taki sposób, aby zidentyfikować szanse i możliwości oraz podjąć działania rozwojowe dla organizacji, zgodne ze strategią firmy.

Na zdolność adaptacyjną składa się sześć kluczowych kompetencji:

1. Gotowość do uczenia się.
2. Myślenie systemowe;
3. Odporność psychiczna
4. Dynamizm relacji;
5. Kreatywność i innowacyjność;
6. Skuteczność realizacyjna;

Każda z wymienionych kompetencji zawiera zestaw określonych umiejętności i postaw, które odpowiadają za zwinny adaptacyjnie styl menedżerów, pracowników i całych zespołów.

NA CZYM POLEGA BADANIE ZWINNOŚCI ADAPTACYJNEJ ZESPOŁU?

  • Badanie zwinności adaptacyjnej zespołu bazuje na synergii dwóch metod: development center oraz design thinking
  • Przed uczestnikami badania zostaje postawione wyzwanie (problem do rozwiązania), dla którego będą generować rozwiązania z zastosowaniem metody design thinking
  • Proces generowania rozwiązań moderuje facylitator, który udziela instrukcji i czuwa nad przestrzeganiem zasad
  • Uczestników obserwuje zespół asesorów, których zadaniem jest ocena poziomu poszczególnych kompetencji zwinności adaptacyjnej u uczestników (identyfikacja mocnych stron oraz obszarów do rozwoju) podczas pracy z wyzwaniem
  • Zastosowanie metody design thinking w procesie badania zwinności adaptacyjnej umożliwia stworzenie warunków pracy, pozwalających uczestnikom na zaprezentowanie każdej z kompetencji zwinności adaptacyjnej i jej rzetelny pomiar przez asesorów
  • Po zakończeniu badania każdy uczestnik otrzymuje raport z indywidualnymi wynikami oraz rekomendacjami i wskazówkami rozwojowymi, raport zostaje przekazany podczas spotkania z asesorem, którego celem jest omówienie wyników i przygotowanie uczestnika do dalszego doskonalenia zwinności adaptacyjnej na co dzień
  • Po zakończeniu badania również menedżer oraz dział HR otrzymuje raporty uczestników oraz raport zespołowy, w którym zawarta jest charakterystyka pracy zespołu podczas badania, ze wskazaniem mocnych stron oraz obszarów do wzmocnienia i rekomendacjami rozwojowymi: jak budować zwinność adaptacyjną zespołu na co dzień?

W OPARCIU O MODEL ZWINNOŚCI ADAPTACYJNEJ I SCENARIUSZ USTALONY Z KLIENTEM PROWADZIMY REALIZUJEMY RÓWNIEŻ TRADYCYJNE BADANIA ASSESSMENT I DEVELOPMENT CENTER NA STANOWISKA ZARZĄDCZE, LIDERSKIE I PRACOWNIKÓW ZESPOŁÓW

zwinność adaptacyjna - model

 
1. Gotowość do uczenia się
Świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia się jest kluczowym warunkiem zwinnej adaptacji w świecie dynamicznych zmian. Badając tą kompetencję szukamy odpowiedzi na pytania: Jaki jest dominujący sposób uczenia się w zespole? Po czym poznać, że zespół ciągle się doskonali? Co wspiera gotowość do uczenia się w zespole, a co ją blokuje? Co dla organizacji oznacza zespół uczący się, a jakie są konsekwencje braku gotowości do doskonalenia?
2. Myślenie systemowe
Myślenie systemowe i modelowanie systemowe pozwala zrozumieć złożoność elementów i powiązań wewnątrz organizacji (ludzi, procesów, zasobów) oraz sprawdzić czy mechanizm, który te elementny tworzą, generuje założoną wartość i prowadzi organizację do celu. Czy wszystkie elementy połączone są ze sobą w sposób optymalny, gwarantujący efekt synergii? Czy elementy systemu organizacji działają na siebie wzmacniająco, czy się wzajemnie równoważą – czy to dobrze, czy źle? Czy należałoby coś zmienić, a może usprawnić?
Jakie decyzje i działania możemy podjąć po stworzeniu modelu obszaru organizacji, który nas interesuje? Jakie dostrzegamy szanse i zagrożenia dla organizacji funkcjonującej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu?
3. Odporność psychiczna
Odporność psychiczna odnosi się do zdolności utrzymania równowagi emocjonalnej i skuteczności działania w obliczu presji, stresu oraz niepewności. Jak reagujesz w trudnych sytuacjach? Czy potrafisz zachować opanowanie, gdy pojawiają się przeszkody lub krytyka? Jak wpływa na Ciebie napięcie – mobilizuje, czy paraliżuje? Co sprawia, że niektórzy ludzie szybko odzyskują wewnętrzną równowagę po porażkach i potrafią działać mimo niepewności, a inni wycofują się lub tracą zaangażowanie? W jaki sposób wspierasz w zespole odporność na presję i pomagasz innym wracać do działania po trudnych momentach? Jak budujesz wewnętrzną siłę, która pozwala podejmować odważne decyzje nawet wtedy, gdy nie masz gwarancji powodzenia?
4. Dynamizm relacji
Dynamizm relacji odnosi się do sposobu budowania relacji międzyludzkich w różnych sytuacjach biznesowych. Czy wiesz jakie działania kształtują pozytywne stosunki z innymi ludźmi i wspierają osiąganie celów i rozwój zespołu? Z czego wynika, że jedni są inicjatorami takich relacji, a inni pozostają bierni, bez wpływu na otoczenie? Jak wykorzystać potencjał jednych i drugich do budowania relacji z otoczeniem biznesowym? Jak zidentyfikować w zespole rzeczywiste źródło konfliktów i negatywnych emocji? W jaki sposób dbasz o to, aby otoczenie angażowało się w pozytywne zmiany i wspierało adaptację do nowych realiów działania?
5. Kreatywność i innowacyjność
Koncentracja na poszukiwaniu rozwiązań i odwaga w generowaniu pomysłów wykraczających poza znany schemat działania, to w dzisiejszych realiach jeden z kluczowych elementów budowania silnej pozycji na rynku. Umożliwia bowiem nie tylko wyjście z sytuacji kryzysowych, ale przede wszystkim dalszy rozwój organizacji. Warto przyjrzeć się, w jaki sposób zespół tworzy warunki do generowania pomysłów, jak reaguje na rozwiązania “out of the box”. Czy wiesz, jaki styl poszukiwania rozwiązań jest w zespole dominujący i jaki ma to wpływ na jakość finalnych rozwiązań?
6. Skuteczność realizacyjna
Od czego zależy skuteczność podejmowanych działań? Dlaczego niektórzy osiągają oczekiwane rezultaty pomimo pojawiających się trudności, a inni nawet w bardziej sprzyjających warunkach nie są skuteczni? Kto w zespole bierze na siebie odpowiedzialność i co powoduje, że nie każdy jest gotowy ją wziąć? Czy wiesz, co wspiera skuteczność zespołu, a co ją blokuje?