Efektywne planowanie i organizacja pracy zespołu w ciągłej zmianie

Dla kogo ten program?

  • Dla początkujących w roli lidera zespołu, którzy chcą poznać praktyczne metody planowania i organizacji pracy zespołu,
  • Dla doświadczonych menedżerów, którzy borykają się z dynamicznie zmieniającą się sytuacją biznesową,  zmieniającymi się priorytetami, natłokiem zadań, presją czasu
    i celu,
  • Dla menedżerów poszukujących metod i narzędzi planowania pracy własnej oraz zespołu, które będą wesprą skuteczną realizację celów w ciągłej zmianie i ułatwią adaptację zespołu do zmian,
  • Dla menedżerów, którzy , czują się przemęczeni, mają wrażenie, że za dużo biorą na siebie,
  • Dla menedżerów, którzy odnoszą wrażenie, że ile by nie pracowali, to i tak nie są w stanie zrealizować wszystkiego co zaplanowali,

  Sposób realizacji szkolenia?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online (1-2 dniowe)

Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?

  • W jaki sposób przełożyć cele strategiczne na poziomie organizacji, na cele zespołowe?
  • Jak zaangażować zespół w proces planowania i kaskadowania celów oraz brania odpowiedzialności za ich realizację?
  • W jaki sposób działać skutecznie, zapewniając realizację celów, a jednocześnie adaptować się do dynamicznie zmieniającej sytuacji biznesowej?
  • Jak skutecznie planować wspólne działania z innymi zespołami?
  • Jak planować i organizować pracę zespołu w ciągłej zmianie?
  • Jak wyznaczać priorytety w ciągle zmieniającej się sytuacji?
  • Co zrobić z ciągle zmieniającymi się priorytetami, aby utrzymać zaangażowanie i wysoką efektywność zespołu?
  • Jak wykształcić pozytywne nawyki liderskie wspierające efektywność osobistą?
  • Jak wesprzeć pracowników w kształtowaniu nawyków wspierających efektywność osobistą?
  • Jak efektywnie prowadzić spotkania zespołowe i 1:1?
  • Jak stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i ciągłego usprawniania procesu pracy w zespole?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość biznesowa wymaga od liderów umiejętności adaptacji do zachodzących zmian. Wielu menedżerów zadaje sobie pytania: jak w ciągłej zmianie skutecznie planować?, czy planowanie w ogóle ma jeszcze sens?, jak podchodzić do zmiany planów i ich adaptacji do aktualnych wyzwań, aby utrzymać kierunek działania i osiągać założone cele? , czy ciągła zmiana priorytetów to dobre rozwiązanie?

Do wymienionych aspektów dochodzą jeszcze dylematy związane z organizacją pracy zespołu: jak wspierać pracowników w natłoku zadań, jak wyznaczać priorytety, jak zadbać o wysoką efektywność osobistą pod presją czasu i celu, jak motywować i angażować zespół.

Szkolenie dostarcza wiedzę oraz praktyczne metody planowania i organizacji pracy, które ułatwiają menedżerom skuteczne funkcjonowanie w ciągłej zmianie oraz wspierają w podejmowaniu optymalnych decyzji na co dzień. Menedżerowie podczas szkolenia będą mieli możliwość zatrzymania i przyjrzenia się swoim celom oraz zadaniom z innej perspektywy.  Szkolenia będzie okazją do znalezienia możliwych usprawnień w planowaniu i organizacji pracy. Wzmocni również umiejętności facylitacji pracy zespołu podczas wspólnych spotkań.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Praktyczne wskazówki i metody, w jaki sposób operacjonalizować cele strategiczne organizacji w zespole?
  • Metody oraz narzędzia planowania i organizacji wspólnych działań, realizowanych z innymi zespołami.
  • Metody planowania i organizacji pracy w zespole, które umożliwią adaptację do zmian, a jednocześnie pozwolą utrzymać kierunek i orientację na cel,
  • Metody wspierające wyznaczanie priorytetów i delegowanie zadań,
  • Praktyczne wskazówki jak kształtować u siebie oraz w zespole nawyki wspierające wysoką efektywność osobistą,
  • Praktyczne wskazówki i metody jak facylitować spotkania zespołowe, aby angażować współpracowników w proces planowania i organizacji pracy oraz brania odpowiedzialności za realizację celów,
  • Praktyczne wskazówki i metody jak zadbać w zespole o proces ciągłego doskonalenia i usprawniania procesu pracy.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Planowanie strategiczne i operacyjne

  • Kluczowe zasady skutecznego planowania strategicznego i operacyjnego w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
  • Jak operacjonalizować strategię organizacji w zespole (KPI, SMART)?
  • Planowanie i kaskadowanie celów z zaangażowaniem zespołu  (wprowadzenie do metody OKR)
  • Planowanie wspólnych działań z innymi zespołami: jak skutecznie zsynchronizować działania? (narzędzie Team Allingment Map)
  • Elastyczne podejście do zmian i reagowanie na nieprzewidziane sytuacje.

Moduł 2: Priorytetyzacja i zarządzanie zadaniami w ciągłej zmianie

  • Metody ustalania priorytetów – Eisenhower Matrix, MoSCoW, ABCDE, Kanban
  • Skuteczne delegowanie zadań i odpowiedzialności.
  • Optymalizacja procesów – eliminowanie zbędnych działań i automatyzacja.
  • Jak dopasować metody planowania do specyfiki zespołu i organizacji?

Moduł 3: Efektywność osobista na co dzień

  • Nawyki lidera wspierające oraz osłabiające skuteczność osobistą
  • Nawyki pracowników wspierające oraz osłabiające skuteczność osobistą
  • Zasada 4 Z wspierająca efektywność wg. K. Gleesona – twórcy PEP (Personal Efficiency Program)
  • Metody wspierające efektywność osobistą na co dzień wg. założeń Getting Things Done D.Allena.

Moduł 4: Efektywna komunikacja i współpraca

  • Efektywne spotkania zespołowe – jak je prowadzić, aby nie marnować czasu?
  • Efektywne spotkania 1:1
  • Wspieranie procesu ciągłego usprawniania pracy w zespole: jak uczyć się na błędach?
  • (model PDCA, model GOLD)

Podsumowanie szkolenia

  • Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach
  • Blok interaktywnych ćwiczeń w parach i grupach opartych o „experience learning” – uczenie przez doświadczenie,
  • Symulacje i ćwiczenie wypracowanie OKR dla zespołu
  • Symulacje i ćwiczenia planowania i organizacji współpracy między zespołami w oparciu o case study i narzędzie T.A.M (Team Allingment Map)
  • Autodiagnoza preferowanego stylu planowania i organizacji pracy,
  • Mapa produktywności i priorytetów dla zespołu
  • Mapa zespołu pod kątem możliwości delegowania zadań i wdrożenia procesu ciągłego doskonalenia się (w oparciu o koncepcję dojrzałości pracownika K. Blancharda)
  • Symulacje i ćwiczenie facylitacji spotkań zespołowych i 1:1 w oparciu o case study
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń w małych grupach, wypracowanie dobrych praktyk

Materiały dla uczestników

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)