Komunikacja i współpraca w zróżnicowanym zespole

Komunikacja i współpraca w różnorodnym zespole w oparciu o badania DISC/ Insights Discovery

Warsztat dla zespołów w oparciu o badania Insights Discovery lub Extended Disc

Dla kogo jest szkolenie:

  • Zespoły, które doświadczają trudności w codziennej komunikacji i współpracy, które są źródłem nieporozumień i konfliktów, negatywnie wpływających na atmosferę w zespole oraz na jakość rezultatów i efektywność osobistą i zespołową,
  • Zespoły, które chciałyby jeszcze bardziej poprawić jakość i efektywność współpracy, wzmocnić relacje, poznać się z innej perspektywy, lepiej rozumieć swoje potrzeby
    i motywacje, czerpać ze swojej różnorodności,
  • Nowe zespoły lub zespoły, które na co dzień pracują zdalnie/ hybrydowo i maja potrzebę lepiej się poznać, zintegrować, nawiązać relacje, zadbać o jakość i efektywność współpracy,
  • Współpracownicy z różnych zespołów, którzy chcieliby poprawić jakość i efektywność wzajemnej współpracy, wyeliminować sytuacje trudne wynikające z różnic w podejściu do realizowanych zadań, czy rozwiązywanych problemów,
  • Pracownicy z różnych organizacji, którzy na szkoleniu otwartym chcieliby dowiedzieć się więcej o swoim preferowanym sposobie komunikacji i współpracy, jego mocnych stronach i ryzykach, które mogą z niego wynikać dla współpracy z zespołem oraz efektywności indywidualnej.

Sposób realizacji szkolenia

  • Przed warsztatem uczestnicy wypełniają on-line kwestionariusz Insights Discovery lub Exteded Disc, dzięki któremu będą mogli zidentyfikować preferowany styl komunikacji i współpracy. Podczas szkolenia trener będzie odnosił się do grupowych wyników badań i wspierał uczestników w wypracowaniu indywidualnego planu rozwoju.
  • Warsztat stacjonarny lub on-line
  • Czas trwania warsztatu: 1 dzień (6-8 godzin)
  • Problemy z komunikacją i współpracą w zespole, wzajemnym zrozumieniem różnic w sposobie komunikacji, stylu działania i podejmowania decyzji, czego efektem są m.in.:
    • nieporozumienia i konflikty
    • obniżenie motywacji oraz zaangażowania
    • zwiększenie poziomu stresu
    • zwiększenie absencji, rotacji
    • trudności z efektywną realizacją wyznaczonych celów: opóźnienia, zaniedbania, spadek jakości, osiąganie celów poniżej możliwości zespołu
    • unikanie brania odpowiedzialności za podejmowane działania
  • Wzmocnienie kompetencji interpersonalnych uczestników, szczególnie w zakresie wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań oraz skutecznego radzenia sobie w sytuacjach trudnych tj. odmienne zdanie, opór, negacja, odmowa, eskalacja emocji, konflikt.
  • Potrzeba zintegrowania zespołu, dostarczenia nowego doświadczenia poszerzającego perspektywę, przełamującego znany schemat działania, wzmacniającego współpracę i uwalniającego potencjał zespołu.

Dlaczego proponujemy to szkolenie?

Według wielu badań różnorodne zespoły są najbardziej efektywne. Nie tylko osiągają wysokie wyniki, ale również generują innowacyjne rozwiązania i ciągle doskonalą sposób działania. Różnorodne zespoły również mają najwyższy wskaźnik adaptacji do zmian. Różnorodność stylów komunikacji i współpracy w zespole to przede wszystkim szersza perspektywa, szersza gama predyspozycji i wartości wnoszonej do współpracy. Różne style komunikacji i współpracy na co dzień mogą generować nieporozumienia i konflikty. Czy można tego uniknąć? Jak cieszyć się współpracą i czerpać od współpracowników to, czego mam mniej lub co u mnie jest inne? A to wszystko w pozytywnej atmosferze, wzajemnym szacunku i zrozumieniu.  Są na to sprawdzone sposoby, proste do wdrożenia w codziennej pracy. Warto je poznać, wiedząc więcej – więcej rozumiemy i możemy zmieniać swój sposób działania, a to klucz do zmiany otoczenia na lepsze.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Uczestnicy nabędą umiejętność rozpoznawania różnych stylów komunikacji i współpracy, dzięki czemu łatwiej będzie im zrozumieć perspektywę współpracowników/ klientów, ich potrzeby i oczekiwania
  • Uczestnicy dowiedzą się jak dostosować swój sposób komunikacji do współpracownika/ klienta tak, aby nawiązać porozumienie i zbudować satysfakcjonującą relację zawodową
  • Uczestnicy będą potrafili szybciej i bardziej konstruktywnie rozwiązywać sytuacje trudne/ konfliktowe i budować porozumienie
  • Zespół doceni różnice oraz wynikający z różnorodności potencjał, zidentyfikuje mocne strony oraz obszary, które warto dalej wzmacniać, aby jeszcze bardziej efektywnie współpracować na co dzień
  • Świadomość różnic oraz nabycie umiejętności budowania pozytywnych relacji interpersonalnych wpłynie pozytywnie na atmosferę w zespole, obniżenie poziomu stresu, wzrost motywacji i zaangażowania oraz skuteczność realizacji celów

Jak przebiega praca w trakcie szkolenia?

  • Przed szkoleniem każdy uczestnik wypełni on-line test identyfikujący indywidualny styl komunikacji i współpracy (w zależności od potrzeb i preferencji Klienta uczestnicy mogą wziąć udział w badaniu Insights Discovery lub Extended Disc).
  • W pierwszej części szkolenia uczestnicy dowiedzą na czym w praktyce polega model ludzkich zachowań znany powszechnie jako DISC lub Insights Discovery. Uczestnicy wezmą udział w interaktywnych ćwiczeniach, podczas których dowiedzą się jakie potrzeby i motywacje oraz mocne strony mogą wynikać z danego stylu, jakie ryzyka dla współpracy mogą wiązać się z danym stylem komunikacji, jakie wartości do zespołu wnosi każdy styl.
  • W drugiej części szkolenia uczestnicy otrzymają raporty podsumowujące wyniki badania indywidualnego stylu komunikacji i współpracy, a trener pokaże w jaki sposób interpretować wyniki i dalej pracować z raportem nad rozwojem kompetencji komunikacji interpersonalnej. Opcjonalnie po szkoleniu uczestnicy mogą odbyć indywidualne konsultacje z trenerem, podczas których trener wesprze w interpretacji wyników badania oraz planowaniu działań rozwojowych. W tej części szkolenia jeśli uczestnicy pochodzą z jednego zespołu/ tej samej organizacji to poznają mapę stylów w zespole, czyli rozkład dominujących stylów komunikacji i współpracy.
  • Trzecia część szkolenia dedykowana jest umiejętności adaptacji swojego stylu działania do potrzeb współpracowników o odmiennych stylach: o co warto zadbać, a czego unikać w komunikacji i współpracy z danym stylem, jak rozwiązywać sytuacje trudne tak, aby budować porozumienie i pozytywne relacje pomimo różnic.
  • Ostatnia część szkolenia to budowanie synergii i poszukiwanie odpowiedzi jak zwiększyć efektywność zespołu, dzięki różnorodnym stylom komunikacji i współpracy. Uczestnicy poznają cztery obszary efektywności zespołu oraz praktyczne wskazówki wzmacniania efektywności na co dzień.

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę mini – wykładów
80% praktyki

  • badanie psychometryczne stylów komunikacji i współpracy wg. metodologii DISC lub Insights Discovery w oparciu o kwestionariusz on-line
  • pigułka wiedzy z przykładami badań np. rozkładu stylów komunikacji i współpracy
    w populacji, w poszczególnych branżach i zawodach
  • ćwiczenia grupowe i w parach pozwalające uczestnikom na tzw. learning experience (uczenie przez doświadczenie)
  • cykl ćwiczeń grupowych i wypracowywanie dobrych praktyk umożliwiających uczestnikom na tzw. action learning (uczenie przez działanie)
  • mapowanie zespołu pod względem stylów komunikacji i współpracy oraz potencjału wynikającego z różnorodności
  • analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
  • wymiana wiedzy i doświadczeń.

MATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW

  • przewodnik zawierający charakterystykę stylów komunikacji i współpracy, wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w Internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)