Modele mentalne w firmie – jak je budujemy i po co?
Każdy z nas jest systemem i częścią systemu jednocześnie. Każda organizacja jest systemem i częścią systemu jednocześnie.
Cztery kroki myślenia systemowego
Każdego dnia, w każdej sytuacji nasze zmysły rejestrują dane, mózg konstruuje z nich informacje, a na podstawie informacji uruchamiają się określone wzorce, schematy emocjonalne, decyzje i działania. Ten proces konstruowania nazywamy myśleniem. Wydaje nam się, że w pełni panujemy nad myśleniem, że jesteśmy go świadomi. Jednak mimo, że myślenie kojarzy się powszechnie ze świadomością, to może być to proces przebiegający równie nieświadomie, jak wszystkie inne procesy w naszym organizmie.
Każda reakcja emocjonalna, decyzja, działanie jest najczęściej efektem zadziałania określonych schematów – modelu mentalnego, który możemy porównać do programu, interpretującego napływające dane w specyficzny dla siebie sposób i na ich podstawie uruchamia określone funkcje. Wszystko po to abyśmy w jak największym stopniu wykorzystali pojawiające się okazje i w jak najmniejszym stopniu tracili zgromadzoną wcześniej energię i zasoby.
Problem w tym, że modele mentalne nie zawsze służą nam i systemowi, w którym funkcjonujemy. Rzadko trwanie przy swoich sztywnych modelach mentalnych pozwala na adekwatną reakcje na zmiany w naszym otoczeniu i efektywną współpracę zespołową przy realizacji wspólnych celów.
Aby uczynić myślenie praktycznym, efektywnym narzędziem, pozwalającym maksymalizować szanse wykorzystania nadarzających się okazji i skutecznie radzić sobie z niekorzystnymi sytuacjami, należy wykorzystać myślenie systemowe.
Czy zmiana modelu mentalnego jest możliwa?
Pamiętajmy, że rzeczywistość jest dynamiczna – nieustannie się zmienia, więc konstruowany model mentalny w naszej głowie musi nadążać za tymi zmianami – powinien być równie dynamiczny jak rzeczywistość. Czy to możliwe?
Tak, pod warunkiem, że spojrzymy na rzeczywistość z pewnej odległości, dzięki czemu zauważymy wzorce zmian. Zrozumienie tych schematów , czyli tego co, z czego wynika i co, na co wpływa oraz czym jedno różni się od drugiego, zwiększa zdolność do bardziej elastycznego i szybkiego dostosowywania swoich działań – tak aby zmiany nie zagrażały realizacji podjętych celów.
Myślenie systemowe, to świadomość tego, jaka jest struktura obserwowanej rzeczywistości, wiedza o tym, jakie są wzorce zmian w naszym otoczeniu. Myślenie systemowe to także świadomość tego, jak powstają modele mentalne i jak kształtują się schematy zachowań. Myślenie systemowe wreszcie to umiejętność wykorzystania tej wiedzy do lepszego rozumienia, porozumienia i skutecznego działania przynoszącego korzystne efekty dla nas i naszego otoczenia.
Systemy rozpoznajemy budując, łącząc i przekształcają nasze modele mentalne w sposób świadomy – na poziomie indywidualnym i zespołowym, w zależności od potrzeb i sytuacji.
Jak budujemy modele mentalne?
- Wyodrębniamy elementy, rozpoznając różnice między nimi – określamy czy coś jest małe, średnie, czy duże w odniesieniu do innych obiektów. Nadajemy nazwy, grupujemy, uznajemy coś za przydatne lub zbędne.
- Wyodrębnione, nazwane i opisane obiekty łączymy w systemy – te systemy tworzą elementy do budowy kolejnych systemów itd.
- Ustalamy jakie są relacje między obiektami (rzeczami, osobami) – jakie akcje, powodują jakie reakcje, łączymy skutki z przyczynami.
- Opisujemy i interpretujemy obiekty, systemy i relacje przez pryzmat określonej perspektywy – często jedna perspektywa jest niewystarczająca do wyciągnięcia trafnych wniosków, podjęcia decyzji i działań – potrzebujemy ich więcej, czasem sami mamy do nich dostęp, a czasem mają go inni.
Wszyscy jesteśmy twórcami własnej rzeczywistości
Czy chcemy tego, czy nie wszyscy jesteśmy twórcami, wszyscy nieustannie projektujemy naszą rzeczywistość. Warto to sobie uzmysłowić i świadomie wykorzystywać ten naturalny mechanizm, czyli myśleć systemowo.
W naszej codziennej praktyce biznesowej możemy wykorzystać wiele narzędzi i modeli, które wspierają myślenie systemowe i współpracę w grupie.
Modele pozwalają poznać pełen potencjał organizacji, dzięki identyfikacji wszystkich jej zdolności; zrozumieć i zmieniać procesy; poznać strukturę biznesu i wykorzystywać nowe możliwości.
Realizowane w zespołach sesje modelowania poszczególnych obszarów organizacji i wspólne rozwiązywanie problemów, pozwalają poznać różne perspektywy oraz połączyć je w jeden obraz.
Dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć stabilną platformę współpracy.
autor artykułu: Jacek Romański