PLANOWANIE
W TRZECH HORYZONTACH


Model organizacji, modele biznesowe, mapy procesów, mapy kompetencji i wszelkie inne modele przedstawiające system funkcjonowania organizacji można przedstawiać w różnych horyzontach czasowych.

DLACZEGO?

Organizacja zwinna adaptacyjnie zdaje sobie sprawę z nieuchronności zmian zachodzących w otoczeniu, w tym również potrzeb odbiorców. Zwinna adaptacyjnie organizacja stara się monitorować zmiany i przewidywać kierunek kolejnych, aby móc dostosować swoje działania i bez zakłóceń realizować swoją wizję.

JAK?

W przypadku przyjęcia przez organizację perspektywy trzech horyzontów zespoły złożone z przedstawicieli odpowiedzialnych za poszczególne obszary budują modele dla kolejnych horyzontów czasowych (mapa organizacji, propozycja wartości, model biznesowy – i inne modele opisujące architekturę organizacji w danym horyzoncie). Wspólna praca projektowa uwspólnia obraz rzeczywistości, dzięki temu powstaje jeden wspólny punkt widzenia, wspólne cele i strategia, co w znacznym stopniu ułatwia komunikację i poprawia efektywność pracy.
WYNIK

Model projektowany w horyzoncie trzecim jest najbardziej odległym i jednocześnie najbardziej innowacyjnym modelem, budowanym w odniesieniu do przewidywanych realiów rynkowych w przyszłości. Model w horyzoncie drugim jest modelem pośrednim, w którym proponowana wartość, model biznesowy i model organizacji przekształcane są w kierunku horyzontu trzeciego, jednak oparte są na zmianach już zachodzących, namacalnych. Model pozwala na dokładne wskazanie luk rozwojowych na drodze do wskazanej wizji organizacji w przyszłości, a to pozwala na wskazanie celów rozwojowych oraz rozpoczęcie projektów i działań, które mają wskazaną wizję urzeczywistnić.