
Skuteczny i motywujący monitoring realizacji celów
Dla kogo jest ten program?
- Dla menedżerów, którzy mają trudność ze spadkiem motywacji zespołu, budowania
w zespole autonomii i otwartości na branie odpowiedzialności za rezultaty, - Dla menedżerów poszukujących angażujących metod prowadzenia spotkań z zespołem
i spotkań indywidualnych (1:1) dedykowanych monitoringowi postępów i usprawnianiu sposobu realizacji zadań, - Dla menedżerów, którzy poszukują metod wspierania pracowników w radzeniu sobie
z presją czasu i celu, trudnościami podczas realizacji zadań.
Sposób realizacji szkolenia?
- Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
- Opcja druga: szkolenie online (1-2 dniowe lub realizowane w 4 modułach 2-3 godz.)
Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?
- Jak skutecznie przeprowadzić monitoring i zapewnić realizację celów?
- Jak formułować oczekiwania i mierniki sukcesu?
- Jak przeprowadzić monitoring w sposób wspierający i motywujący pracowników, a nie kontrolujący i generujący stres?
- Jak poprzez monitoring budować autonomię i gotowość zespołu do brania odpowiedzialności za rezultaty?
- Jak angażować pracowników podczas spotkań monitorujących postępy zespołowych i indywidualnych (1:1)?
- Jak poprzez monitorowanie postępów rozwijać kompetencje pracowników oraz usprawniać sposób realizacji celów?
Dlaczego stworzyliśmy ten program?
Większość pracowników monitoring realizacji zadań kojarzy ze stresem, poczuciem zagrożenia, koncentracją na błędach, trudnościach i tym, co nie zostało zrealizowane zgodnie z oczekiwaniami oraz negatywną informacją zwrotną. Monitoringi często wpływają na spadek motywacji do działania, rosnące poczucie frustracji i bez sensu wszelkich podejmowanych działań. Czy na pewno o takie rezultaty chodziło menedżerom przeprowadzającym monitoringi? Co w takim razie poszło nie tak? W jaki sposób identyfikować ryzyka, błędy i trudności w realizacji celów? Jak uzyskać odwrotny efekt po monitoringu: wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, determinacja w pokonywaniu trudności, koncentracja na rozwiązaniach i usprawnieniach, samodzielność zespołu?
Szkolenie krok po kroku przeprowadzi menedżerów przez proces monitorowania postępów. Dostarczy praktycznych wskazówek, metod i narzędzi wspierających przeprowadzanie skutecznych, angażujących i wspierających monitoringów z pracownikami. Uczestnicy dowiedzą się jakich powszechnie stosowanych praktyk unikać i czym je zastąpić. Monitoring może być wartościowym elementem budowania autonomii i gotowości do brania odpowiedzialności przez zespół, wzmacniania motywacji i zaangażowania, rozwoju kompetencji oraz usprawniania sposobu działania. Monitoring może być również przestrzenią do doceniania i lepszego wykorzystania potencjału pracownika. Warto zainwestować czas i pieniądze w rozwój tej kluczowej dla każdego menedżera umiejętności, po to aby czerpać długofalowe korzyści na wielu poziomach.
Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?
- Praktyczne wskazówki jak w sposób przejrzysty i zrozumiały dla pracowników formułować oczekiwania i mierniki sukcesu,
- Praktyczne wskazówki, w jaki sposób prowadzić proces monitorowania postępów i ciągłego doskonalenia w zespole,
- Różnorodne metody i narzędzia wspierające facylitację spotkań z zespołem oraz indywidualnych (1:1) w sposób angażujący, motywujący do działania, budujący autonomię i gotowość do brania odpowiedzialności,
- Praktyczne wskazówki i metody wspierania rozwoju kompetencji pracowników,
- Metody doceniania pracowników,
- Przykłady konkretnych działań odpowiadających na kluczowe potrzeby motywacyjne pracowników w różnorodnym zespole,
- Metody wspierania pracowników w pokonywaniu trudności podczas realizacji celów.
Jak przebiega szkolenie?
Moduł 1: Kluczowe zasady skutecznego monitoringu celów
- Rola monitorowania celów w zarządzaniu zespołem, z uwzględnieniem różnorodności pod względem doświadczenia, stylu komunikacji i współpracy, odporności na presję celu, czasu itp.
- Monitoring jako narzędzie wspierające, a nie kontrolujące.
- Najczęstsze błędy w monitorowaniu i jak ich unikać.
Moduł 2: Strategie efektywnego monitorowania postępów
- Skuteczne delegowanie zadań fundamentem motywującego monitoringu postępów.
- Ustalanie wskaźników sukcesu (KPI, OKR, SMART) i ich skuteczna analiza.
- Jak dostosować monitoring do różnych typów celów (krótkoterminowe, długoterminowe, strategiczne, operacyjne).
Moduł 3: Narzędzia i metody monitorowania zadań
- Monitorowanie realizacji celów na spotkaniu zespołowym: tablica Kanban, Daily Stand-Up (Codzienne Statusy Zespołowe), Regularne Retrospektywy, Zespołowy proces ciągłego doskonalenia (PDCA, GOLD), Dashboardy i Raporty wizualne.
- Monitorowanie realizacji celów na spotkaniu 1:1.
- Wspieranie zespołu i indywidualnych pracowników w pokonywaniu trudności podczas realizacji celów (metoda WOOP).
Moduł 4: Motywujące podejście do monitorowania celów
- Jak unikać efektu „mikrozarządzania” i budować automotywację pracowników w oparciu o 3 czynniki wg. koncepcji D.H.Pinka i „motywacji 3.0”.
- Rola pozytywnego feedbacku i doceniania w procesie monitorowania.
- Jak łączyć monitoring z rozwojem i motywowaniem zespołu w odniesieniu do koncepcji etapów rozwoju pracownika K. Blancharda oraz potrzeb motywacyjnych.
Podsumowanie szkolenia
- Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?
Metody szkoleniowe
20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki
- Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach,
- Blok interaktywnych ćwiczeń w parach i grupach opartych o „experience learning” – uczenie przez doświadczenie,
- Autodiagnoza stylu monitorowania postępów,
- Symulacje i ćwiczenie metod wspierających monitoring postępów: indywidualnie w oparciu o case study, w parach i małych grupach,
- Mapa zespołu pod kątem potrzeb rozwojowych i motywacyjnych (w oparciu o koncepcję dojrzałości pracownika K. Blancharda)
- Symulacje i ćwiczenie facylitacji spotkań zespołowych i 1:1 dedykowanych monitorowaniu postępów,
- Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
- Wymiana wiedzy i doświadczeń w małych grupach, wypracowanie dobrych praktyk.
Materiały dla uczestników
- Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)