Skuteczny i motywujący monitoring realizacji celów

Dla kogo jest ten program?

  • Dla menedżerów, którzy mają trudność ze spadkiem motywacji zespołu, budowania
    w zespole autonomii i otwartości na branie odpowiedzialności za rezultaty,
  • Dla menedżerów poszukujących angażujących metod prowadzenia spotkań z zespołem
    i spotkań indywidualnych (1:1) dedykowanych monitoringowi postępów i usprawnianiu sposobu realizacji zadań,
  • Dla menedżerów, którzy poszukują metod wspierania pracowników w radzeniu sobie
    z presją czasu i celu, trudnościami podczas realizacji zadań.

  Sposób realizacji szkolenia?

  • Opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • Opcja druga: szkolenie online  (1-2 dniowe lub realizowane w 4 modułach 2-3 godz.)

Na jakie potrzeby odpowiada szkolenie?

  • Jak skutecznie przeprowadzić monitoring i zapewnić realizację celów?
  • Jak formułować oczekiwania i mierniki sukcesu?
  • Jak przeprowadzić monitoring w sposób wspierający i motywujący pracowników, a nie kontrolujący i generujący stres?
  • Jak poprzez monitoring budować autonomię i gotowość zespołu do brania odpowiedzialności za rezultaty?
  • Jak angażować pracowników podczas spotkań monitorujących postępy zespołowych i indywidualnych (1:1)?
  • Jak poprzez monitorowanie postępów rozwijać kompetencje pracowników oraz usprawniać sposób realizacji celów?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Większość pracowników monitoring realizacji zadań kojarzy ze stresem, poczuciem zagrożenia, koncentracją na błędach, trudnościach i tym, co nie zostało zrealizowane zgodnie z oczekiwaniami oraz negatywną informacją zwrotną. Monitoringi często wpływają na spadek motywacji do działania, rosnące poczucie frustracji i bez sensu wszelkich podejmowanych działań. Czy na pewno o takie rezultaty chodziło menedżerom przeprowadzającym monitoringi? Co w takim razie poszło nie tak? W jaki sposób identyfikować ryzyka, błędy i trudności w realizacji celów? Jak uzyskać odwrotny efekt po monitoringu: wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, determinacja w pokonywaniu trudności, koncentracja na rozwiązaniach i usprawnieniach, samodzielność zespołu?

Szkolenie krok po kroku przeprowadzi menedżerów przez proces monitorowania postępów. Dostarczy praktycznych wskazówek, metod i narzędzi wspierających przeprowadzanie skutecznych, angażujących i wspierających monitoringów z pracownikami. Uczestnicy dowiedzą się jakich powszechnie stosowanych praktyk unikać i czym je zastąpić. Monitoring może być wartościowym elementem budowania autonomii i gotowości do brania odpowiedzialności przez zespół, wzmacniania motywacji i zaangażowania, rozwoju kompetencji oraz usprawniania sposobu działania. Monitoring może być również przestrzenią do doceniania i lepszego wykorzystania potencjału pracownika. Warto zainwestować czas i pieniądze w rozwój tej kluczowej dla każdego menedżera umiejętności, po to aby czerpać długofalowe korzyści na wielu poziomach.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Praktyczne wskazówki jak w sposób przejrzysty i zrozumiały dla pracowników formułować oczekiwania i mierniki sukcesu,
  • Praktyczne wskazówki, w jaki sposób prowadzić proces monitorowania postępów i ciągłego doskonalenia w zespole,
  • Różnorodne metody i narzędzia wspierające facylitację spotkań z zespołem oraz indywidualnych (1:1) w sposób angażujący, motywujący do działania, budujący autonomię i gotowość do brania odpowiedzialności,
  • Praktyczne wskazówki i metody wspierania rozwoju kompetencji pracowników,
  • Metody doceniania pracowników,
  • Przykłady konkretnych działań odpowiadających na kluczowe potrzeby motywacyjne pracowników w różnorodnym zespole,
  • Metody wspierania pracowników w pokonywaniu trudności podczas realizacji celów.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Kluczowe zasady skutecznego monitoringu celów

  • Rola monitorowania celów w zarządzaniu zespołem, z uwzględnieniem różnorodności pod względem doświadczenia, stylu komunikacji i współpracy, odporności na presję celu, czasu itp.
  • Monitoring jako narzędzie wspierające, a nie kontrolujące.
  • Najczęstsze błędy w monitorowaniu i jak ich unikać.

Moduł 2: Strategie efektywnego monitorowania postępów

  • Skuteczne delegowanie zadań fundamentem motywującego monitoringu postępów.
  • Ustalanie wskaźników sukcesu (KPI, OKR, SMART) i ich skuteczna analiza.
  • Jak dostosować monitoring do różnych typów celów (krótkoterminowe, długoterminowe, strategiczne, operacyjne).

Moduł 3: Narzędzia i metody monitorowania zadań

  • Monitorowanie realizacji celów na spotkaniu zespołowym: tablica Kanban, Daily Stand-Up (Codzienne Statusy Zespołowe), Regularne Retrospektywy, Zespołowy proces ciągłego doskonalenia (PDCA, GOLD), Dashboardy i Raporty wizualne.
  • Monitorowanie realizacji celów na spotkaniu 1:1.
  • Wspieranie zespołu i indywidualnych pracowników w pokonywaniu trudności podczas realizacji celów (metoda WOOP).

Moduł 4: Motywujące podejście do monitorowania celów

  • Jak unikać efektu „mikrozarządzania” i budować automotywację pracowników w oparciu o 3 czynniki wg. koncepcji D.H.Pinka i „motywacji 3.0”.
  • Rola pozytywnego feedbacku i doceniania w procesie monitorowania.
  • Jak łączyć monitoring z rozwojem i motywowaniem zespołu w odniesieniu do koncepcji etapów rozwoju pracownika K. Blancharda oraz potrzeb motywacyjnych.

Podsumowanie szkolenia

  • Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20 % wiedzy teoretycznej w postaci pigułek wiedzy
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach,
  • Blok interaktywnych ćwiczeń w parach i grupach opartych o „experience learning” – uczenie przez doświadczenie,
  • Autodiagnoza stylu monitorowania postępów,
  • Symulacje i ćwiczenie metod wspierających monitoring postępów: indywidualnie w oparciu o case study, w parach i małych grupach,
  • Mapa zespołu pod kątem potrzeb rozwojowych i motywacyjnych (w oparciu o koncepcję dojrzałości pracownika K. Blancharda)
  • Symulacje i ćwiczenie facylitacji spotkań zespołowych i 1:1 dedykowanych monitorowaniu postępów,
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
  • Wymiana wiedzy i doświadczeń w małych grupach, wypracowanie dobrych praktyk.

Materiały dla uczestników

  • Przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)