Komunikacja i współpraca w zróżnicowanym zespole

Zarządzanie różnorodnością w zespole

Dla kogo jest ten program?

  • Dla menedżerów zarządzających różnorodnymi zespołami pod względem doświadczeń, schematów działania, pokoleń, wysokiej wrażliwości i wysokiej odporności na stres,
  • Dla menedżerów poszukujących metod zarządzania zespołem adekwatnych do potrzeb i oczekiwań pracowników w zróżnicowanym zespole w zakresie m.in. planowania i organizacji pracy, delegowania i monitorowania zadań, udzielania informacji zwrotnej, rozwoju kompetencji i budowania zaangażowania,
  • Dla menedżerów mających trudność z budowaniem synergii w zespole i uaktywnianiem potencjału wszystkich pracowników, bez względu na różnice,
  • Dla menedżerów stojących przed wyzwaniem budowania porozumienia i rozwiązywania konfliktów w zespole na tle różnorodności,
  • Dla menedżerów, którzy chcą zbudować różnorodny zespół na bazie wzajemnego szacunku, wspierania i wymiany wiedzy oraz doświadczeń.

Sposób realizacji szkolenia:

  • opcja pierwsza: szkolenie stacjonarne (1-2 dniowe realizowane na zamówienie firm)
  • opcja druga: szkolenie online (1 – 2 dni lub w 4 modułach po 3-4 godz.)
  • Jakie metody zarządzania zespołem w zakresie planowania i organizacji pracy, delegowania i monitorowania postępów oraz udzielania informacji zwrotnej stosować w różnorodnym zespole?
  • Jak dobierać metody zarządzania do indywidualnych potrzeb pracowników, wynikających z różnorodności?
  • Jak budować synergię i korzystać z potencjału różnorodnego zespołu?
  • Jak budować porozumienie i rozwiązywać konflikty w różnorodnym zespole?
  • Jak budować bezpieczeństwo psychologiczne pracowników w różnorodnym zespole?
  • Jak zapewnić proces wymiany wiedzy i doświadczeń oraz ciągłego doskonalenia w zespole różnorodnym?

Dlaczego stworzyliśmy ten program?

Współczesne zespoły to zespoły różnorodne pod względem doświadczeń, schematów działania, pokoleń i wrażliwości oraz odporności na stres. W jednym zespole mogą pracować przedstawiciele czterech lub pięciu pokoleń, gdzie najbardziej doświadczonego pracownika i debiutanta może dzielić nawet 45 lat. To nie tylko różnica w metryce, ale i mentalności, schematach działania oraz wartościach i wrażliwości. Różnice mogą być źródłem nieporozumień i konfliktów, ale jednocześnie potencjałem, dzięki któremu najbardziej efektywne są właśnie zespoły różnorodne.

Szkolenie dostarcza praktycznej wiedzy, metod i narzędzi w jaki sposób czerpać z różnorodności to, co najlepsze, budować synergię oraz w pełni wykorzystywać potencjał każdego pracownika. Menedżerowie otrzymają również praktyczne wskazówki jak rozwiązywać konflikty i budować porozumienie. Szkolenie dostarczy także metody i narzędzia wspierające różnorodny zespół w procesie uczenia się i ciągłego doskonalenia.

Jakie korzyści przynosi udział w szkoleniu?

  • Większa świadomość skąd wynikają różnice w podejściu do pracy w zależności od pokolenia, wysokiej wrażliwości i odporności na stres, czy modelu mentalnego,
  • Praktyczne metody i narzędzia zarządzania różnorodnym zespołem tak, aby odpowiadać adekwatnie na różne potrzeby pracowników,
  • Praktyczne metody rozwiązywania konfliktów i budowania porozumienia w zespole różnorodnym,
  • Praktyczne metody budowania motywacji i zaangażowania, pomimo różnic w zespole,
  • Praktyczne metody i narzędzia facylitacji spotkań zespołowych wspierające proces wymiany wiedzy i doświadczeń oraz ciągłego doskonalenia.

Jak przebiega szkolenie?

Moduł 1: Różnorodność perspektyw i schematów działania

  • Czym jest model mentalny i jak wpływa na nasze działania?
  • W jaki sposób budować synergię z różnorodnych perspektyw i schematów działania w zespole?
  • Jakie paradygmaty ułatwiają współpracę, a jakie utrudniają?

Moduł 2: Różnorodność pokoleń

  • Co łączy a co różni pokolenia?              
  • Motywowanie przedstawicieli różnych pokoleń.          
  • Zarządzanie różnorodnością w zespole wielopokoleniowym. 
  • Komunikacja w różnorodnym pokoleniowo zespole.
  • Informacja zwrotna a pokolenia.          

Moduł 3: Wysoka wrażliwość i wysoka odporność na stres w zespole

  • Co charakteryzuje wysoką wrażliwość i jak może wpływać na pracę w zespole: potencjał i ryzyka.
  • Potrzeby i oczekiwania pracowników o wysokiej wrażliwości.
  • Co charakteryzuje wysoką odporność na stres i jak może wpływać na pracę w zespole: potencjał i ryzyka.
  • Potrzeby i oczekiwania pracowników o wysokiej odporności na stres.
  • Komunikacja w różnorodnym zespole pod względem wrażliwości i odporności na stres.
  • Informacja zwrotna a wysoka wrażliwość/ wysoka odporność na stres.

Moduł 4: Metody budowania synergii i uwalniania potencjału w różnorodnym zespole

  • Peer – mentoring: jak wymieniać wiedzę i doświadczenia w ramach jednorodnej grupy pod kątem różnic.
  • Mentoring odwrócony: jak wymieniać wiedzę i doświadczenia w zespole różnorodnym pokoleniowo.
  • Action Learning: rozwiązywanie problemów i zespołowe uczenie się w bezpiecznym środowisku, bez oceniania i z poszanowaniem różnic.
  • WOOP (kontrastowanie mentalne): jak wspierać pracowników w pokonywaniu trudności podczas realizacji celów.

Podsumowanie szkolenia

Matryca CSS (continue-stop-start) + plan działań rozwojowych: konkretne działania wspierające wdrożenie nowych umiejętności?

Metody szkoleniowe

20% wiedzy teoretycznej w postaci inspirujących, angażujących grupę miniwykładów
80% praktyki

  • Pigułka wiedzy z przykładami badań dot. omawianego tematu (jakie są trendy na rynku, trudności i skuteczność wdrażanych rozwiązań) oraz dobrymi praktykami zastosowania poznanych metod w organizacjach,
  • Cykl praktycznych ćwiczeń w grupach wprowadzających w temat różnorodności w oparciu o case study: dyskusja, wymiana doświadczeń i wypracowanie dobrych praktyk (uczenie przez działanie – action learning),
  • Blok ćwiczeń interaktywnych w ramach „learning experience” (uczenie przez doświadczenie)
  • Mapa zespołu pod kątem różnorodności i wynikających z niej potrzeb, oczekiwań i motywatorów pracowników,
  • Analiza materiału wideo: dyskusja i wypracowanie dobrych praktyk,
  • Symulacje i ćwiczenie modeli i metod w praktyce w oparciu o case study.

Materiały dla uczestników

  • przewodnik zawierający opis wszystkich metod i narzędzi omawianych podczas szkolenia, praktyczne wskazówki ich zastosowania, przykładowe scenariusze rozmów oraz rekomendowaną literaturę oraz dostępne w internecie materiały audiowizualne (filmy, podcasty)