||

Zwinność adaptacyjna w organizacji

Zwinność adaptacyjna zawsze była kluczowa. Pozwala indywidualnym osobom zespołom i organizacjom dostosować się do zmiennych warunków i skutecznie realizować podjęte cele. Poziom tej zwinności można zbadać, zidentyfikować obszary wymagające wzmocnienia, a potem czynnie wpłynąć na rozwój kompetencji, które obejmuje zwinność adaptacyjna. Wzmacnianie zwinności adaptacyjnej znajduje swoje wymierne odzwierciedlenie w skuteczności realizowanych celów i wynikach osiąganych przez organizację.

Obecnie obserwujemy ciągły wzrost złożoności systemów organizacyjnych w jakich działamy oraz zwiększanie się sieci współzależności między organizacją a jej bliższym i dalszym otoczeniem. Każdy system ma swoją strukturę i określoną dynamikę, zależną od zachodzących w tym systemie procesów. Na przebieg procesów wpływają informacje zwrotne przebiegające przez sieć powiązań między poszczególnymi elementami.

Każda organizacja składa się z wielu podsystemów i powiązana jest z innymi systemami będącymi częścią jej otoczenia.

Jeśli osoby będące częścią organizacji rozumieją modelu organizacji oraz wspomniane podsystemy i wpływ otoczenia, rośnie też prawdopodobieństwo, że będą w stanie szybciej dostrzegać obszary wymagające udoskonalenia. Będą też w stanie sprawniej podjąć odpowiednie działania zapewniające zrównoważony rozwój organizacji. Działania wykorzystujące dostępne zasoby w sposób możliwie najbardziej efektywny.

Wraz ze wzrostem poziomu zwinności adaptacyjnej wzrasta umiejętność rozpoznania zależności w obrębie organizacji i jej powiązań z otoczeniem. Osoby w organizacji podejmują bardziej skuteczne działania prowadządze do doskonalenia całego systemu. Im większy jest poziom zwinności adaptacyjnej osób działających w organizacji – jej liderów, managerów i wszystkich pracowników, niezależnie od funkcji, pełniących w firmie, tym większa jest zwinność całej organizacji. Co za tym idzie wzrasta jej odporność na kaprysy coraz bardziej zmiennej rynkowej pogody, a to gwarantuje przetrwanie w realiach świata opisanego akronimem VUCA (ang. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity). Świata, w którym zmiany zachodzą szybko, gdzie trudno zawczasu przewidzieć ich kształt, natężenie i kierunek; świata złożonego, którego zmieniający się kalejdoskop uwarunkowań trudno ocenić w jednoznaczny sposób.

Dzięki odporności zbudowanej na zwinności adaptacyjnej organizacja może w sposób niezakłócony dostarczać swoim odbiorcom oczekiwaną wartość, realizując tym samym swoją misję i realizując podjęte cele urzeczywistniać swoją wizję.

Na zwinność adaptacyjną składa się z 5 kluczowych kompetencji.

model zwinności adaptacyjnej
Model zwinności adaptacyjnej

Pierwszą z nich jest myślenie systemowe. Punktem wyjścia do myślenia systemowego jest świadomość tego, że organizacja wraz z jej otoczeniem stanowi złożony mechanizm. Skuteczne działanie wymaga ciągłej obserwacji tego mechanizmu. Jednak nasze możliwości percepcyjne są ograniczone. Analiza dynamiki organizacji i wyciąganie praktycznych wniosków możliwe jest dzięki modelowaniu, czyli sprowadzeniu obrazu całego systemu do jak najmniejszej liczby elementów, jednak w taki sposób, aby model wciąż ukazywał prawdę na temat modelowanej rzeczywistości.

Umiejętność modelowania wiąże się z zauważaniem wszystkich istotnych składników danego systemu, wzajemnych zależności  między nimi i ich dynamiki, czyli tego, jakie zmiany zachodzą w tym układzie wraz z upływem czasu.

Myślenie systemowe oraz umiejętność modelowania systemowego pozwala na przeanalizowanie każdej sytuacji w organizacji w sposób pełny. Umożliwia tworzenie trafnych prognoz i podejmowanie słusznych decyzji oraz działań. Dzięki myśleniu systemowemu łatwiejsze jest wskazywanie tych obszarów, które należy zachować w niezmienionym kształcie lub wzmocnić oraz tych wymagających zmiany.

Drugim elementem zwinności adaptacyjnej jest dynamizm relacji. Wysoki poziom tej kompetencji wiąże się z umiejętnością komunikowania się z drugim człowiekiem lub grupą osób w sposób adekwatny do odbiorcy, wynikający z empatii.  W takim przypadku pojawia się otwartość na drugą stronę komunikacji, istotna jest umiejętność słuchania, a przekaz formułowany jest w sposób zrozumiały. Osoba korzystająca z tej kompetencji potrafi budować atmosferę sprzyjającą współpracy, skutecznie wspiera współpracowników, potrafi udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej i skutecznie motywować.

Częścią zwinności adaptacyjnej jest również umiejętność kreatywnego, twórczego myślenia, wychodząca poza utarte schematy. Jej efektem są innowacyjne rozwiązania dla pojawiających się wyzwań. Osoba kreatywna nieustannie znajduje możliwości usprawnień oraz aktywnie inicjuje zmiany. Potrafi szybko adaptować się do zmieniających się warunków, jest zaangażowana w poszukiwanie lepszych rozwiązań, wierzy w powodzenie wprowadzanych zmian i z entuzjazmem uczestniczy w ich wprowadzaniu. Ktoś, kto rozwinął kompetencje innowatora, potrafi podejmować ryzyko mimo niepewności, potrafi eksperymentować, dopuszcza możliwość popełniania błędów i potrafi korygować swoje działania w oparciu o wyciągane na tej podstawie wnioski.

Podejmowane w organizacji działania z założenia mają być skuteczne. Kolejnym elementem zmienności adaptacyjnej jest skuteczność realizacyjna. Osoba, która rozwinęła tę kompetencję potrafi formułować cele i ustalać ich priorytety, dobierać odpowiednie narzędzia i zasoby niezbędne do realizacji zadania. Potrafi zorganizować własną pracę, a jeśli jest liderem, to skutecznie koordynuje pracę swoich zespołów i bierze odpowiedzialność za efekty tej pracy, dbając jednocześnie o wysoką jakość uzyskiwanych wyników. Człowiek charakteryzujący się wysoką skutecznością, mimo dynamicznie zmieniającego się środowiska, zachowuje wytrwałość i działa konsekwentnie, dostarczając oczekiwane rezultaty.

Gotowość do wyciągania wniosków z doświadczeń i umiejętność szybkiego uczenia się to również element zwinności adaptacyjnej. Ktoś, kto wykazuje taką gotowość jest świadomy swoich mocnych stron, ale też obszarów do rozwoju. Nie boi się podejmowania ryzyka i popełniania błędów. Wyciąga z nich wnioski i nieustannie doskonali swoją mapę percepcji i sposób działania.  

Gotowość uczenia się wiąże się też ze świadomością wpływu własnej postawy i działań na postawy oraz działania innych osób. Osoba wykazująca się taką gotowością, również w tym obszarze szuka najbardziej odpowiednich rozwiązań, co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie możliwości uczenia się w całej organizacji.

Zwinność adaptacyjna osób tworzących organizację jest koniecznym warunkiem budowania zwinnej organizacji, czyli takiej, która potrafi dostarczać swoim odbiorcom wysokiej jakości wartość, w krótkim czasie, niezależnie od tempa i kierunku zmian otoczenia.

Jacek Romański