Ścieżka autentycznego przywództwa
|

Autentyczny lider – jakie przeszkody musi pokonać menedżer, który zarządza w oparciu o wartości?

Czy tłumienie emocji i brak społecznej wrażliwości to najlepsza droga do sukcesu w organizacji?

W wielu kulturach jako skuteczną drogę do biznesowego sukcesu uznaje tłumienie emocji i społecznej wrażliwości. Konformizm, manipulacja i umiejętność omijania zasad dla własnych korzyści są wyrazem sprytu i powodem do dumy.  Autentyczny lider może napotkać trudności w byciu wiernym swoim wartościom. Wyższe wartości mogą być krytykowane lub wyśmiewane jako mało praktyczne. Bycie autentycznym liderem może być trudne, zwłaszcza gdy nie ma się wokół siebie wspierającego środowiska i jest się jednym z pionierów tego podejścia w organizacji.

Tymczasem takie podejście na dłuższą metę jest dla niej najbardziej korzystne, zwłaszcza kiedy weźmiemy pod uwagę korzyści w szerokim zakresie i nie ograniczamy się jedynie do zysku. Sam zysk również ma szansę wspiąć się na wyższy poziom i utrzymać stabilność, jeśli zespoły zarządzane są przez autentycznych liderów. Autentyczne przywództwo napotyka często silny opór osób, którzy nie uznają tego sposobu zarządzania za właściwy lub wręcz uważają, że zagraża on ich wąsko pojętym interesom.

Przeszkody przed którymi stoi autentyczny lider

  • Autentyczni liderzy mogą czuć presję ze strony innych menedżerów przekonanych, że środowisko pracy nie jest miejscem na autentyczność i wyższe wartości.

  • Autentyczni liderzy mogą być krytykowani za to kim są i w co wierzą.

  • Autentyczni liderzy mogą zostać odrzuceni lub izolowani przez tych, którzy nie podzielają ich wartości.

Jak autentyczny lider radzi sobie z przeciwnościami

Radzenie sobie z presją, krytyką i odrzuceniem ze strony osób w organizacji, które źle postrzegają autentycznego lidera, jego wartości i praktyki w zespole, może być wyzwaniem. Jednak stosując odpowiednie strategie, można skutecznie pokonać te przeszkody i utrzymać pozycję lidera. Jak sobie z tym radzić?

  1. Zachowaj spokój i pewność siebie. Ważne jest, aby reagować na negatywność z opanowaniem i pewnością siebie. Unikaj angażowania się w emocjonalne kłótnie lub tłumaczenie się. Zamiast tego skup się na rzeczowym przedstawianiu swoich argumentów, wyjaśniaj praktyki pokazując w jaki sposób przynoszą one korzyści zespołowi i organizacji.

  2. Skup się na faktach. Nie ograniczaj się do emocji i powierzchownych opinii. Przedstawiaj konkretne fakty i dane, które potwierdzają słuszność twojego podejścia. Pokaż, jak twoje wartości i praktyki doprowadziły do osiągnięcia celów, poprawy wydajności lub zwiększenia zaangażowania pracowników.

  3. Spróbuj zrozumieć perspektywę osób, które krytykują twój styl przywództwa. Być może mają oni odmienne przekonania lub doświadczenia, które kształtują ich poglądy. Słuchaj uważnie ich obaw i staraj się znaleźć wspólny grunt.

  4. Komunikuj się w otwarty sposób. Bądź gotowy na dialog i zachęcaj do dialogu, wymiany pomysłów.

  5. Zainwestuj czas w budowanie pozytywnych relacji z innymi menedżerami. Poznaj ich indywidualne potrzeby, cele i wartości. Pokaż im, że zależy ci również na ich rozwoju i sukcesie.

  6. Jeśli tego potrzebujesz szukaj wsparcia wśród innych autentycznych liderów, mentorów, coachów, którzy mogą służyć wsparciem, podpowiedzieć jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami.

  7. Bądź cierpliwy, zmiana postrzegania i zachowań może wymagać czasu. Konsekwentnie realizuj swoje działania, a z czasem zdobędziesz zaufanie i szacunek tych, którzy początkowo byli sceptyczni.

  8. Dbaj o siebie. Pamiętaj, że radzenie sobie z oporem może być wyczerpujące. Dbaj o swoje zdrowie poprzez odpowiedni sen, zdrową dietę, regularne ćwiczenia i inne praktyki pozwalające zachować równowagę psychiczną i fizyczną.